Eindredactie: Thierry Deleu
Redactie: Eddy Bonte, Hugo Brutin, Georges de Courmayeur, Francis Cromphout, Jenny Dejager, Peter Deleu, Marleen De Smet, Joris Dewolf, Fernand Florizoone, Guy van Hoof, Joris Iven, Paul van Leeuwenkamp, Monika Macken, Ruud Poppelaars, Hannie Rouweler, Inge de Schuyter, Inge Vancauwenberghe, Jan Van Loy, Dirk Vekemans

Stichtingsdatum: 1 februari 2007


"VERBA VOLANT, SCRIPTA MANENT!"

"Niet-gesubsidieerde auteurs" met soms "grote(ere) kwaliteiten" komen in het literair landschap te weinig aan bod of worden er niet aangezien als volwaardige spelers. Daar zij geen of weinig aandacht krijgen van critici, recensenten en andere scribenten, komen zij ook niet in the picture bij de bibliothecarissen. De Overheid sluit deze auteurs systematisch uit van subsidiëring, aanmoediging en werkbeurzen, omdat zij (nog) niet uitgaven (uitgeven) bij een "grote" uitgeverij, als zodanig erkend.

1 februari 2012


Verslag van een sterven


Foutieve berekening

Hij laadt zijn overdaad op de bagagedrager
legt handen vol vertrouwen op het stuur
valt de pedalen met stevige aftrap aan
en gooit zich uitbundig op het zadel.

Bijna denk ik dat hij ju zegt
als hij zijn enige paard de sporen geeft
en niet terug wuift naar te veel dierlijke krachten
waarmee ik van een parking rijd.

Pas als we beiden moeten stilstaan
rusten naast elkaars bijna afwezigheid
neemt hij de geharnaste, gepantserde zus
volop kwetsbaar in de auto waar.

Hij heeft zich weer aan mij gewogen.
Het stoplicht slaat er groen van uit.
Natuurlijk zal ik ouder dan hem
vroeger vergaan rekent het me na.

Als ik fiets opzoek bij documenten
zie ik foto’s van mijn broer en ik
hij in de auto, ik op de fiets.


Levercirrose

Wisten we maar
hoe we de dood zullen begroeten.

Het kan een moment van vriendschap zijn.
Dan zullen we hem kussen

van herkenning.
Dan zullen we hem een naam geven

van afkeer.
Dan zullen we ons gezicht afwenden

van kennis.
Dan zullen we hem verbranden

van angst.
Dan zullen we hem doven

van haat.
Dan zullen we hem vernederen

van liefde
vergiffenis tekort hebben.


Afzondering

Ze gaf de notenkraker aan haar man.
Hij gebruikte hem om stenen klein te krijgen.

De kurkentrekker liet hij jaren werken als een slaaf
bij dag en nacht volledige leegheid zoekend.

Nu hij tenslotte genoeg aas verzameld heeft
om naar de dood te lonken klinkt zijn stem
intimistisch en ontspannen

als ze hem opzoekt in een kamer
die hem wil ontwennen aan alle genot.

Samen werden ze door één stroming bezeten.
Wat voorbij vloeide blijft op de bodem kraken.


Eega

Ze onderschat hem nooit meer.
Hij blijft haar brug, haar overzetboot, haar ader
de injectiespuit, de druppel bloed in bloed.

Ze ziet zijn lippen samenknijpen
zijn vingers grijpen, zijn ogen
vaders slaan en moeders

en haar de andere
en wij de anderen

allemaal bij elkaar in een ziekenhuis
dat geneest van woningen
waaraan hij stierf.

Ze trapten samen op dezelfde pedalen
van dezelfde fiets naar een nieuwe jaargang.

Het is maar een kleine afstand van echtgenote naar man.


Punt

De ziekte heeft alle poriën afgesloten.
Het leven krijgt geen toegang meer.
De dood zit binnen.

Hij wringt zich tussen openstaande lippen
achter neusvleugels
in ogen die strak open niets meer zien van onze angst

en luistert hoe geluiden in ons ontploffen.
Tussen onze eerste en laatste adem ligt een mens die sterft.

Thuis gekomen vergetend hoe lang ik onder de douche stond
weet ik dat de handen die hem wasten
zijn dood verzachtten met hetzelfde zuiverende water .


Funerarium

Ik heb de handen van moeder
uit de grond gehaald
om ze op haar zoons voorhoofd te leggen.

Vader is ons uit zijn graf gevolgd
om als een fakkel in zijn jongen te kruipen.
Ik zie hen smeulen in elkaars gezelschap

als wij, echtgenote en zus, stokstijf van de kou
hem voor de laatste keer willen begroeten.
Nog laat hij het spreken niet aan ons over.

De Paternoster tussen zijn handen heeft hij niet gewild.
De druppels gewijd water
voelt hij als ontwijding aan.

Hier waren er andere krachten rond
waarin hij vast geloofde
die ons bijeendrijven

door met hun trouw, rechtvaardigheid en plicht
te zwiepen rond ons hoofd
dat echo’s vol vroeger uit de grond haalt

om zijn lichaam te bedekken
met wollige verhalen
en het samen weer warm te hebben.


Crematie

Alle tranen in dit bedevaartsoord vergoten
drup en drop zijn ze.

Verdamping doet haar werk.

Veegt bewust het lijden uit
dat nochtans duidelijk aanwezig blijft.

De kaarsen die zuurstof hoeven
blijven onaangestoken naast hen
die een en al vurig brand zijn.

God betaalt niets terug
is niets schuldig.

Terwijl wij die branden
naar leven verwijzen
weet Hij meer.

Kent ons als wegwerpding.
Wil niet dat het zo is.

Maar Hij is
en wacht.


Nawee

Het is een dag gelijk een andere.
Ik heb geen uitleg nodig voor de begrafenis
van wat jonger dan mij


me nu opnieuw
tot grote zus maakt die lustig
verder springt met later.

De glorie van de trampoline.
Tijd komt jong terug.
Stuwt me met herinneren vooruit.

Ik val er een leeftijd aan.

Lisette Waterschoot

Geen opmerkingen: