Eindredactie: Thierry Deleu
Redactie: Eddy Bonte, Hugo Brutin, Georges de Courmayeur, Francis Cromphout, Jenny Dejager, Peter Deleu, Marleen De Smet, Joris Dewolf, Fernand Florizoone, Guy van Hoof, Joris Iven, Paul van Leeuwenkamp, Monika Macken, Ruud Poppelaars, Hannie Rouweler, Inge de Schuyter, Inge Vancauwenberghe, Jan Van Loy, Dirk Vekemans

Stichtingsdatum: 1 februari 2007


"VERBA VOLANT, SCRIPTA MANENT!"

"Niet-gesubsidieerde auteurs" met soms "grote(ere) kwaliteiten" komen in het literair landschap te weinig aan bod of worden er niet aangezien als volwaardige spelers. Daar zij geen of weinig aandacht krijgen van critici, recensenten en andere scribenten, komen zij ook niet in the picture bij de bibliothecarissen. De Overheid sluit deze auteurs systematisch uit van subsidiëring, aanmoediging en werkbeurzen, omdat zij (nog) niet uitgaven (uitgeven) bij een "grote" uitgeverij, als zodanig erkend.

20 oktober 2011


NI DIEU NI MAITRE


Met de fiets naar school, elke dag,
(ik kon het mij amper voorstellen)
de eerste week was ik ook
zes maal het eerst op de afspraak
café Memlinc, kwart over zeven
Stel je mijn verbazing voor, vader
toen ook meisjes mee opstapten
naar drie hoog, klas 3E, lokaal 2
Ik ging rechts achter zitten
(veilig weg in een hoekje),
in de tweede bank middenrij
zat een meisje met pikzwart haar
dat in twee vlechtjes, met een
elastiekje was vastgestrikt,
zij had haar vulpen losgeschroefd
en schreef op de klep van haar boekentas
(Later mocht ik het lezen,
ni dieu, ni maître, stond er,
wat zij ermee wou zeggen, wist ik niet
dat het zware koffie was
kon ik aan de schampere taal
van meneer Buelens wel horen) 

Thierry Deleu
1984 

Geen opmerkingen: