Boekenbeurs
Antwerpen:
bleke
authenticiteit, glimmende vermeendheid!
Het kost mij geen moeite om toe te geven
dat ik ook dit jaar niet naar de Boekenbeurs net ga. Ik heb er niets te zoeken.
Mijn boeken zijn er in de loop van de voorbije drie decennia ook zelden te koop
aangeboden. Ik behoor tot de auteurs die ofwel geen commerciële uitgeverij
vonden of er geen zochten. Het Pablo Nerudafonds Brugge en Paradox Pers
Antwerpen waren uitzonderingen op de regel.
Bekende
Vlamingen hebben alweer met het oog op deze jaarlijkse manifestatie hun naam
aan drukwerk verbonden. Ik vind deze buitenproportionele bijval van al deze
loze boeken niet koosjer. Het loopt er storm voor BV’s die zogenaamd een boek hebben
geschreven. Het publiek gedraagt zich alsof het staat te drommen voor “Tien om
te Zien”, met veel rood aangelopen hoofden, en kiekjes schieten met
multifunctionele mobieltjes.
Tussendoor
zitten echte schrijvers sip voor zich uit te kijken, onbeklant en bedrukt.
Ik ben echt
blij dat ik er niet moet zijn, er naartoe gaan zal ik niet (meer) doen.
De
“schrijvende” BV’s weten dat er geen boek in hen schuilt, hoogstens een
lintworm. Maar ze treffen geen schuld, het zijn alweer de “commerciële”
uitgevers die de populaire BV’s op het idee brengen een boek te (laten) schrijven.
Die uitgevers weten al lang niet meer wat kwaliteitsbewaking betekent, wel dat
het een oneconomisch gegeven is. Ten slotte, het boek is banale handelswaar.
Uit
interviews maak ik op dat die populaire nitwits hun eigen boek niet hebben
gelezen.
Ik beken
dat ik ook aan ghostwriting heb gedaan, maar het ging slechts om speeches en
artikels voor geleerde politici, die geen tijd konden maken voor zaken die zij
niet beheersten.
Conclusie:
je kunt er als echte schrijver die geen kunstjes opvoert op de tv niet meer
tegenop. En toch, mijn gevoel voor harmonie zegt dat vermeende schrijvers eigenlijk op een braderie thuishoren of op
signeersessies in warenhuizen als Aldi, Lidl en Wibra.
Thierry
Deleu
Geen opmerkingen:
Een reactie posten