Eindredactie: Thierry Deleu
Redactie: Eddy Bonte, Hugo Brutin, Georges de Courmayeur, Francis Cromphout, Jenny Dejager, Peter Deleu, Marleen De Smet, Joris Dewolf, Fernand Florizoone, Guy van Hoof, Joris Iven, Paul van Leeuwenkamp, Monika Macken, Ruud Poppelaars, Hannie Rouweler, Inge de Schuyter, Inge Vancauwenberghe, Jan Van Loy, Dirk Vekemans

Stichtingsdatum: 1 februari 2007


"VERBA VOLANT, SCRIPTA MANENT!"

"Niet-gesubsidieerde auteurs" met soms "grote(ere) kwaliteiten" komen in het literair landschap te weinig aan bod of worden er niet aangezien als volwaardige spelers. Daar zij geen of weinig aandacht krijgen van critici, recensenten en andere scribenten, komen zij ook niet in the picture bij de bibliothecarissen. De Overheid sluit deze auteurs systematisch uit van subsidiëring, aanmoediging en werkbeurzen, omdat zij (nog) niet uitgaven (uitgeven) bij een "grote" uitgeverij, als zodanig erkend.

1 juli 2009

Reactie op "Kunst & Cultuur in Vlaanderen"

*ZURE OPRISPINGEN MET EEN BITTERE NASMAAK!*
IK STEL VAST…


Geachte,

Ik heb met de nodige verbazing je stuk gelezen. Je hekelt er verschillende dingen aan waarmee ik niet echt akkoord ga. U zegt zelf recensent te zijn. Nochtans lezen we op de site daar weinig van. Ik heb u onlangs nog om iets verzocht en werd zoals altijd, gewikt, gewogen en vederlicht bevonden. Niet dat me dit iets doet, maar dan dient u tenoverstaande andere lezers hierin wel degelijk eerlijk te zijn. Wil je me niet helpen, so what? Who cares? I don't. Het is dan een domme manier van te orakelen en zelf zoals alle Belgen trouwens hun kont in de haag te steken. Hiervoor bied ik zeker mijn excuus niet aan. Ik ben gelukkig slechts half Belg, dus ook voor de helft idioot.

Van alles wat ik tot nu toe van uw hand gelezen heb, vond ik een eerlijke open mening. Kunst, de dikke nekken van dit land maken het zelf kapot! Klinkt niet leuk en dat is ook mijn doelstelling. Ik ben geen leuk schattig mens. Om verder te breien aan de ondertekst: Ik stel vast dat Belgen een cultuurminister nodig hebben om kunst te vermoorden.Ik stel vast: toen men het kunstendecreet ondertekende, tekende men het doodvonnis van de Belgische literaire kunst. Het werd een elitaire bedoening die meer geinteresseerd is in de schrijver dan in zijn werk. Ik stel vast dat literaire tijdschriften geen kweekvijvers meer zijn, maar modderpoelen die op sterven na dood zijn. En meer belang hechten aan subsidie dan aan schrijvers. Ik stel vast dat Belgen hun boekenmarkt laten overnemen door vertalingen allerhanden. Ik stel vast dat de Belg zich schaamt voor de gewone schrijver zonder naam of roem. Ik stel vast: in dit land wordt veel geblaad maar bitter weinig actie ondernomen. Ik stel vast: Belgen zijn blatende schapen die literair blind zijn.

En zo beste Thierry kan ik nog wel eventjes verder gaan. Leest niet leuk, maar er stond nergens geschreven dat deze oude bitch leuk ging zijn. Een goed advies zou moeten worden: Action! Richt die vakbond op en bewijs jezelf.

Groetjes
Ghislaine Bergen

Geen opmerkingen: