Aandacht is iets waar iedereen wel een beetje naar verlangt. Iedere creatie verdient een beetje aandacht maar spijtig genoeg krijgen misdadigers of wereldveroveraars veel meer aandacht dan de creatieve mensen. Personen die er op de één of andere manier toch in slagen om immens veel aandacht te krijgen worden op een bepaald moment onsterfelijk maar velen krijgen nooit de kans om iets te tonen.
Persoonlijk heb ik heel veel respect voor alle mensen die iets proberen te creëren, iets maken waar ze hun volledige ziel inleggen. Veel van die creaties geraken verloren of worden in het beste geval bewaard in familiale kring. De kleinste dingen zijn soms de fijnste dingen.
Zo ook in de literatuur, hoeveel mensen schrijven er niet maar het grootste deel ervan ziet nooit de drukpersen. Ze ontsnappen aan de aandacht, spijtig ! Toch raad ik iedereen aan om verder te doen al was het maar voor je naasten. Er is niets mooier dan literatuur : gevoelig, aangrijpend, sprankelend, betoverend… De kracht van de taal is ongekend. Bovenal is het blijvend, ooit was er zelfs een televisieprogramma met de naam “Wie schrijft die blijft !”.
Het boek “eX” van Thomas Blondeau beschrijft perfect tot wat een zoektocht naar aandacht kan leiden. De personages vinden aandacht, auteur Thomas Blondeau zal blijven !
“Ex” komt uit het Latijn. Volgens Van Dale wordt “ex” gebruikt als voorvoegsel om aan te duiden dat de genoemde zijn hoedanigheid niet meer bezit. Een “ex” wordt ook aanzien als voormalig aanhanger maar vergeet niet dat dit de felste tegenstanders kunnen zijn. In het boek van Thomas Blondeau is de grote vraag : “Wie is de ex en wie de geliefde ?”. Of zou “eX” gewoon de initialen zijn van de schilder die de cover van het boek maakte ? Of van alles een beetje ? Dit kom je te weten als je het volledige boek leest. Gewoon doen !
Lokkertje ! In het eerste deel “Voor het leven interessant werd” beginnen we met de begrafenis van Halcia. Hoe is het zover kunnen komen ? Om dit te ontdekken, maken we eerst uitgebreid kennis met de hoofdpersonages. Halcia Zhuravlyova is geboren in Sint-Petersburg. Nog vóór haar geboorte sterft haar vader in een auto-ongeval en verliest moeder Elena haar been. Later leert Elena een West-Vlaming kennen en verhuist ze naar de Westhoek. Hier begint Halcia te werken op de regionale televisie. De jonge David Quispel moet als zoon van een cafébaas altijd de wc-potten kuisen. Hij put kracht uit de stront, zijn kennis vergaart hij door het lezen van boeken en de rest via kleptomanie. Franky Vandebroele is de zoon van een politiecommissaris. Tijdens zes maanden verplichte therapie in een psychiatrische instelling leert hij in het naburige café David kennen. Xander Eleman is een kunstschilder en heeft een relatie met Halcia. Xander ontmoet Franky en David na het verschaffen van een fictief alibi. In het tweede deel “Het leven wordt interessant” starten de drie vrienden met “Het Esthetisch Affront”. Halcia maakt een opgezette documentaire over hun exploten. Tijdens hun laatste actie loopt alles verkeerd. In het derde deel “Het leven is interessant” krijgen we alles in vorm van persartikelen : de verdwijning van Halcia, het vinden van haar lijk, de begrafenis, de zoektocht naar de waarheid en welke rol de drie vrienden hierin nog spelen.
De auteur ! Thomas Blondeau is geboren op 21 juni 1978 in Poperinge. Hij groeide op in Proven. Later studeerde hij twee jaar Germaanse filologie aan de katholieke universiteit van Leuven. Daarna verkaste hij naar het Nederlandse Leiden waar hij aan de universiteit “Master in Nederlandse Taal & Cultuur” werd. Intussen heeft hij daar een vriendin en blijft er voorlopig wonen. Thomas Blondeau publiceerde al poëzie, proza en journalistiek werk in verschillende tijdschriften zoals : “Awater”, “De Brakke Hond”, “Courrier International”, “Deng”, enz…
Veritas mea ! “eX” is een echte schelmenroman. Alle hoofdrolspelers zijn op zoek naar aandacht en onsterfelijkheid. Ze zijn jong en om hun namen vele jaren later nog te laten herkennen, creëren ze door middel van manipulatie hun eigen verhaal. Bewust of onbewust gebeurt dit ook in het gewone leven. Iedere mens probeert iets te doen dat voor een vorm van onsterfelijkheid zorgt. Dit kan iets bescheidens zijn waardoor hij altijd zal herinnerd worden in familiale kring of iets veel groter dat zorgt voor nationale of internationale herkenning. Het leven is vergankelijk en uiteindelijk is iedereen bang om na zijn dood vlug vergeten te worden. Let tijdens het lezen van “eX” ook op de uitmuntende woordencarrousels van Franky. Het boek leest enorm vlot en je wordt meegesleept in de levens van Halcia, David, Xander en Franky. Als voyeur maak je mee hoe hechte vriendschap volledig uit elkaar spat.
Extraatje ! Alles begint met het vernielen en later ontvoeren van tuinkabouters. In de realiteit zijn er ook “Tuinkabouterbevrijdingsfronten” actief. Zij vinden dat de tuinkabouters recht hebben op vrijheid. De ontvoerde tuinkabouters worden losgelaten in een bos of op wereldreis gestuurd. Dit was ook te zien in de film “Le Fabuleux Destin D’Amélie Poulain”.
De leukste zin ! “Van boter soppende pannenkoeken volgeladen met knetterende basterdsuiker werden met luie slagen opgerold en ongesneden naar binnen geschoven, slagroom lilde over de ruitpatronen van wafels die als papier-maché uit elkaar vielen en brillen en handtassen vielen in dampende kannen chocoladesaus om nooit meer teruggevonden te worden.”
Marc Vandenbussche
Eindredactie: Thierry Deleu
Redactie: Eddy Bonte, Hugo Brutin, Georges de Courmayeur, Francis Cromphout, Jenny Dejager, Peter Deleu, Marleen De Smet, Joris Dewolf, Fernand Florizoone, Guy van Hoof, Joris Iven, Paul van Leeuwenkamp, Monika Macken, Ruud Poppelaars, Hannie Rouweler, Inge de Schuyter, Inge Vancauwenberghe, Jan Van Loy, Dirk Vekemans
Stichtingsdatum: 1 februari 2007
"VERBA VOLANT, SCRIPTA MANENT!"
"Niet-gesubsidieerde auteurs" met soms "grote(ere) kwaliteiten" komen in het literair landschap te weinig aan bod of worden er niet aangezien als volwaardige spelers. Daar zij geen of weinig aandacht krijgen van critici, recensenten en andere scribenten, komen zij ook niet in the picture bij de bibliothecarissen. De Overheid sluit deze auteurs systematisch uit van subsidiëring, aanmoediging en werkbeurzen, omdat zij (nog) niet uitgaven (uitgeven) bij een "grote" uitgeverij, als zodanig erkend.
Stichtingsdatum: 1 februari 2007
"VERBA VOLANT, SCRIPTA MANENT!"
"Niet-gesubsidieerde auteurs" met soms "grote(ere) kwaliteiten" komen in het literair landschap te weinig aan bod of worden er niet aangezien als volwaardige spelers. Daar zij geen of weinig aandacht krijgen van critici, recensenten en andere scribenten, komen zij ook niet in the picture bij de bibliothecarissen. De Overheid sluit deze auteurs systematisch uit van subsidiëring, aanmoediging en werkbeurzen, omdat zij (nog) niet uitgaven (uitgeven) bij een "grote" uitgeverij, als zodanig erkend.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten