Eindredactie: Thierry Deleu
Redactie: Eddy Bonte, Hugo Brutin, Georges de Courmayeur, Francis Cromphout, Jenny Dejager, Peter Deleu, Marleen De Smet, Joris Dewolf, Fernand Florizoone, Guy van Hoof, Joris Iven, Paul van Leeuwenkamp, Monika Macken, Ruud Poppelaars, Hannie Rouweler, Inge de Schuyter, Inge Vancauwenberghe, Jan Van Loy, Dirk Vekemans

Stichtingsdatum: 1 februari 2007


"VERBA VOLANT, SCRIPTA MANENT!"

"Niet-gesubsidieerde auteurs" met soms "grote(ere) kwaliteiten" komen in het literair landschap te weinig aan bod of worden er niet aangezien als volwaardige spelers. Daar zij geen of weinig aandacht krijgen van critici, recensenten en andere scribenten, komen zij ook niet in the picture bij de bibliothecarissen. De Overheid sluit deze auteurs systematisch uit van subsidiëring, aanmoediging en werkbeurzen, omdat zij (nog) niet uitgaven (uitgeven) bij een "grote" uitgeverij, als zodanig erkend.

2 november 2012


dag

traag heb ik de dag in schemer
naar de nacht gebracht gelegd

zo zacht dat stof zich hecht en stil
beleden zo in stede van te gaan

heb ik de dag als een verleden akte
over aan de dag gedaan

gewacht en zo de dag geacht zonder
vraag of ik de zin zag van vandaag


vandaag

vandaag tast ik het glas met tal
van mijn gedachten aan en leen
het antwoord van de vraag of het
mij verwacht vandaag

nu het grijs me drukt en geen
gesprek me lukt met bladeren
van bomen die glad en nat van
boven tegen mijn ramen komen

en winter zo in weer en wind hier
zijn neergang vindt terwijl mijn glas
mij laat dat stil op tal van mijn
gedachten nog te wachten staat


jarig

vandaag zie ik naar de dag van
morgen en vraag die dag
voor mij te zorgen

als ik hem kleur en niet aan zijn
rug afscheur om zo te zien
of hij mij viert misschien

en leegte laat vergeten weer
alleen te eten of denken dat
ik zeur

het tocht wat bij de deur

christiaen j de chattelion
dichteropglas.nl

Geen opmerkingen: