Eindredactie: Thierry Deleu
Redactie: Eddy Bonte, Hugo Brutin, Georges de Courmayeur, Francis Cromphout, Jenny Dejager, Peter Deleu, Marleen De Smet, Joris Dewolf, Fernand Florizoone, Guy van Hoof, Joris Iven, Paul van Leeuwenkamp, Monika Macken, Ruud Poppelaars, Hannie Rouweler, Inge de Schuyter, Inge Vancauwenberghe, Jan Van Loy, Dirk Vekemans

Stichtingsdatum: 1 februari 2007


"VERBA VOLANT, SCRIPTA MANENT!"

"Niet-gesubsidieerde auteurs" met soms "grote(ere) kwaliteiten" komen in het literair landschap te weinig aan bod of worden er niet aangezien als volwaardige spelers. Daar zij geen of weinig aandacht krijgen van critici, recensenten en andere scribenten, komen zij ook niet in the picture bij de bibliothecarissen. De Overheid sluit deze auteurs systematisch uit van subsidiëring, aanmoediging en werkbeurzen, omdat zij (nog) niet uitgaven (uitgeven) bij een "grote" uitgeverij, als zodanig erkend.

18 augustus 2012

Gastdichter Monika Macken




CV  Monika Macken
° Leuven op 23 augustus 1944
Schreef en publiceerde eerste poëzie en romans .
Gehuwd met auteur Ward Ruyslinck
Autodidact op gebied van beeldende kunst, volgde cursus bij kunstenaars Ingmar Ostijn en Jeroen Du Bois).
Tentoonstellingen
·        Solotentoonstellingen in Meise, Brussel, Gent, Amsterdam,Antwerpen.
·        2010 : deelname aan Accessible Art Fair-Brussel
·        2010 –september: solotentoonstelling “Hidden Lives” –galerie Ludwig Trossaert-Antwerpen
·        2010: october: solotentoonstelling Galerie Pim de Rudder-Assenede
·        2011-mei: selectie “Curator kiest Kunst”- Meise
·        2011 –augustus: “Zomer van Wechel-10e verjaardag
·        2011-october : Arthill Gallery  (nabij De Haan)
·        2012-october : Gallery G14 (Gent)
·        2013-juni-solotentoonstelling Artgallery Charlotte Van Lorreinen(Tervuren)
Mijn werk
Na een eerste periode van uitbundige kleuren met collage, is mijn palet zeer rustig en sereen geworden, met veel bruin-en grijstinten.
Mijn inspiratie haal ik uitsluitend uit mijn eigen verbeelding. Ik ben geen natuurmens, de chaos en beweeglijkheid van de stad blijft me boeien.
Adres: Potaardestraat 25 -1860 Meise
GSM : 0476/87 70 03
www.monikamacken.be


Met stenen handen
en plaasteren vingers
leef ik
onwennig en omzichtig
in je eikenhouten wereld
waar eekhoorns en braambessen
de wet stellen
maar waar het soms
kille woorden regent
wanneer ik
op onweer sta
en jij
slechts lente verwacht


Wat einde betekent
weet ik
niet meer
want met jou
is alles begin
begin en duurzaam
zonder belofte
zonder dood

met jou
is alles herfst
begin van winter
begin van wit


Het sneeuwt zachtjes
door de uren heen
en we gaan dan
toch maar niet naar zee
Woorden verkruimelen plots
tot herinneringen
tot een omzichtig benaderen
van je stilte
een roekeloze reis naar een nog onbekend verdriet


Er zitten
gaten in mijn hoofd
gaten in mijn ziel
en gaten in mijn leven.
Als het regent
word ik zelfs van binnen nat
Als de zon schijnt
bruin ik met vlekken


En als de wind waait
-o noordenwind
 o zuidwestenwind
dan wapperen
al mijn herinneringen
als stukgeschoten piratenvlaggen
in de mist


Ik schrijf
wanneer niemand luistert
wanneer iedereen even sterft
en zelfs jij
al je ogen sluit
Ik schrijf
wanneer ik niet meer weet
of ik leef
wanneer de wereld op slot is
en de slotenmaker slaapt


En alleen
blijft dan
de angst.
Na je maanzieke handen
je nachtzieke mond
blijft alleen
het bange geluk
de warme twijfel
dat je woorden
tedere rovers waren
standjutters bij woelige zee
die bij hoogtij
met lege handen vertrekken
naar een grijze illusie
een volgende
vage dag



Zo waait snerpend
de zomer voorbij
zo leeg de lucht
zo haveloos het strand
Een rolluik ratelt
wit in de morgen

Niemand kent mij nog
de dagen rotten weg
onder de lauwe regen-
en ik blijf wolken tellen
wolken tekenen wolken zoeken
tot aan het lichtende spoor
van het nakende onweer
tot aan je aarzelende angst
je eerste donkere glimlach


De wonde is

hier.
Roestbruin
dan zwart,
 zonder rood.
 De pijn is
 elders
 elders en anders
 voelbaar op
 mistige dagen
 onzichtbaar eigenlijk
 aanwezig
 toch aanwezig


Eerst
teken ik je lichaam
in een perspectief
van verlangen en gevaar
van vrijheid en verdriet
Dan
teken ik mijn leven
in een perspectief
van jou naar jou
van ver naar verder
van nooit naar nergens


Misschien
lukt het me nu
Misschien
komen woorden weer
als tamme meeuwen
uit mijn hand eten
en blijven ze
hongerig wachten
op wat avond
en wat donkergrijs

Of misschien
komen ze nooit meer
en kan ik alleen nog
van je houden
met de gebarentaal
van wie niet meer wacht
en nooit meer slaapt

Monika Macken

Geen opmerkingen: