Eindredactie: Thierry Deleu
Redactie: Eddy Bonte, Hugo Brutin, Georges de Courmayeur, Francis Cromphout, Jenny Dejager, Peter Deleu, Marleen De Smet, Joris Dewolf, Fernand Florizoone, Guy van Hoof, Joris Iven, Paul van Leeuwenkamp, Monika Macken, Ruud Poppelaars, Hannie Rouweler, Inge de Schuyter, Inge Vancauwenberghe, Jan Van Loy, Dirk Vekemans

Stichtingsdatum: 1 februari 2007


"VERBA VOLANT, SCRIPTA MANENT!"

"Niet-gesubsidieerde auteurs" met soms "grote(ere) kwaliteiten" komen in het literair landschap te weinig aan bod of worden er niet aangezien als volwaardige spelers. Daar zij geen of weinig aandacht krijgen van critici, recensenten en andere scribenten, komen zij ook niet in the picture bij de bibliothecarissen. De Overheid sluit deze auteurs systematisch uit van subsidiëring, aanmoediging en werkbeurzen, omdat zij (nog) niet uitgaven (uitgeven) bij een "grote" uitgeverij, als zodanig erkend.

1 februari 2012


as
                                        voor Arthur G.

hij vertrok zonder vreemde munten
zonder koffer, zonder pijn.
verlaten het lichaam dat hem
in alle continenten bracht

hij stapte uit zijn roze wangen
uit zijn besneeuwde hoofd
dat pas bemind werd toen
de seconden langer duurden

de glimlach afgelegd, de glazen leeg
van zon uit grote kastelen.
vertrokken zonder papieren,
op het koude gras zijn grijs pak

2de prijs van de stad GRIMBERGEN 2012


appelhanden

het oudje liet zich stappen tot aan de bank
onder de doorgezakte zomereik,
appelhanden in haar schoot,
een opgedroogde encyclopedie
van vergeelde liefde

zijn stok schreef vol ongeduld twee letters
op het grillig pad, met inkt die oplost elke nacht. 
ze spraken hun onvoltooide alfabet
tussen de verdorde muren
van zijn belegen klokhuis

ik wandel door het park,
schud onder de bejaarde zomereik
twee gerimpelde letters van mijn hand
voltooi in ’t grint hun alfabet

de bank is leeg van woorden,
de appels gisteren gevallen

1ste prijs UILENSPIEGEL KRONKELPRIJS 2011


avondwandeling (Corsica)

op dit dor tapijt de warmte
van twee opgebrande struiken
hoog boven azuur beken ik
opnieuw de gladheid van je huid,

lees ik luid in grijsblauwe ogen
het verlangen naar een rustig nest.
zal ik de bek weer scherpen, mijn vleugels
uitslaan, speuren naar een nieuwe kust ?

of eindelijk gaan rusten, traag
onder jouw veilig schild, genieten
van ons getaand verhaal ? onze lippen
spreken eenzelfde taal, ik aarzel,

hier, op deze rots moet ik kiezen
tussen de arend en de schildpad

Nominatie (beste 10)  Literatuurprijs poëzie
Nieuwegein (NL), 2011


stroomtrein 

hoog, snijd ik het landschap
word ik deel van achtertuinen.
kruinen voorbij ontwaakt een man
in de ochtendzon

de weiden groter, koeien kleiner.
voorbij het bos. zonder bomen.
de zon gevangen in spiegels
stroomt groen van daken

een kudde meeuwen houdt
geen vijver verborgen
van dit landschap
dat in mij geschreven staat

hoog, de armen vlerkdun
stroom ik de tijd voorbij       

Winnaar (gedeelde 1e prijs) gedichtenwedsrijd stad RONSE


Luc.C. Martens

Geen opmerkingen: