Hommage
aan kunstschilder en graficus Willie Cools
Een veld van verwilderde rozen is een hommage aan kunstschilder
en graficus Willie Cools. Een sober en verzorgd uitgegeven bundel met gedichten
van Richard Foqué, Theo Slachmuylders, Thierry Deleu, Suzanne Binnemans, Nicole
Van Overstraeten, Ferre Denis, Tony Rombouts, Erwin Steyaert, Rose Vandewalle,
F.A. Brocatus, Ulrich Bouchard, Hannie Rouweler, Frank Decerf, VPM bio, Roger
Nupie, Joris Iven, Marije Kos, Guy Commerman en Begga Mariën. Zeg maar een elite
van hedendaagse dichters, bekend, bekroond, geprezen door de kritiek.
Deze
bijdragen bewijzen ruimschoots de waardering die deze dichters koesteren voor
het werk van Cools.
“Willie Cools
schilderde uitbundige taferelen op grote bladen papier in een al even uitbundig
coloriet van rood en geel en groen met witte sluiers van achtergrond of
overlapping,” schrijft Hugo Brutin in het Nawoord.
In de
meeste gedichten wordt daarop gewezen, soms omzichtig en sporadisch, soms
expliciet en herhaaldelijk.
In het gedicht
“Evenwicht” (p. 11) schrijf ik:
…
kleur en klank geëxciteerd
door onbevangen kijven
van vrouwelijk bloot, hoe zij
zich wringen in rood geel groen
ophitsend decoratief
…
Of in
een gedicht van Suzanne Binnemans (p. 12):
ik wentelde me in jouw kleuren
…
bedachtzaam leunde je over mij
heen
ik voelde jouw hete adem
wanneer je mijn naakte lichaam
zorgzaam toedekte met witte
sluiers
…
Ook het
sensuele, het zinnelijke in zijn werk wordt sensu lato bezongen in mooie
verzen. Zoals in het tweede gedicht van Binnemans:
…
je spreidt het laken uit voor ons
beiden
ons liefdesspel kan beginnen
…
Ook door
Tony Rombouts in het gedicht “Het Ongemerkte” (p. 16):
Het lichaam leeft
en zindert
vol sensualiteit.
Niet alleen erotiek
maar vooral
een verfijnde esthetiek
…
Ook de
“Bewegelijkheid” in het werk van
Cools komt aan bod, onder andere bij Erwin Steyaert in het gedicht “Thuiskomst”
(p. 17):
… nat van verf
dansen vrouwen uit zijn hand.
…
Bloot en heerlijk
zweven ze in het blauw van zijn doek.
Roger
Nupie maakt in “Kleur-rijk” (p. 25) een geslaagde synthese van Cools’ werk: opdringend
coloriet, levendig, vol beweging, sensueel.
Bezeten & bevleugeld
schilderde je
…
Liet ons dansen, duelleren &
zweren
bij de overmoed van onze
lichamen.
…
Alles onder de noemer van liefde,
…
Kleur klaart voor eeuwig op.
Brutin
vervolgt: “Zijn vrouwelijke gestalten zijn wellustig, omdat zij het resultaat
blijken of lijken te zijn van een ongeremde impuls. Het lichaam, dat in zijn
centraal gedeelte van buik, borsten en dijen monumentale allures aanneemt,
loopt vaak uit in een spitse punt.”
Guy
Commerman kruipt in de huid van zijn vriend, als hij dicht:
Ik heb met ze te doen,
ze zijn mijn weeën,
mijn kleuren in donkerte van
bestaan,
mijn vormen van een wensdroom,
mijn ware vrienden en getuigen,
mijn gulden snede,
mijn luie levenslijnen in de vurige
zon.
Een mooi
uitgegeven bundel, handig formaat, op zachtgeel gekleurd papier, met op het
voorplat het schilderij Innerlijke
waarheid en achteraan een Nawoord van Hugo Brutin en enkele citaten van
critici over het werk van Willie Cools.
In de bio-
en bibliografische gegevens van de dichters valt op: enerzijds dat de meesten
geboren zijn in de jaren ’40 en ’50, niet verwonderlijk als je weet dat zij
vrienden waren van Willie Cools (°1931) en anderzijds dat ruim de helft in het
onderwijs stonden, ook Cools was docent.
Ik heb
Willie Cools leren kennen via Guy van Hoof die een paar keer een
tentoonstelling liet organiseren in de stad van mijn vrouw, Harelbeke.
Cools’ enige thema is de
vrouw, haar lichaam, haar figuur, in alle vormen, toonaarden en facetten. Zijn
tekeningen en schilderijen zijn een uitbarsting van kleur, emotie en ritme. Hij
stoorde zich niet aan de gangbare stromingen; hij ging een eenzame weg.
Remi De Cnodder, Gaston Durnez, Hugo Brutin en Guy van Hoof schreven over zijn werk. Cools werd lid van de groep ARENA, opgericht door Van Hoof, wijlen de kunstschilders Gerard Vanhove en Marcel Coolsaet, de dichter Roger Nupie en de Waalse beeldhouwster Brigitte Balhan.
Er waren retrospectieve tentoonstellingen in Harelbeke, Gent, Oostende, Antwerpen, Schelderode, Mechelen.
Remi De Cnodder, Gaston Durnez, Hugo Brutin en Guy van Hoof schreven over zijn werk. Cools werd lid van de groep ARENA, opgericht door Van Hoof, wijlen de kunstschilders Gerard Vanhove en Marcel Coolsaet, de dichter Roger Nupie en de Waalse beeldhouwster Brigitte Balhan.
Er waren retrospectieve tentoonstellingen in Harelbeke, Gent, Oostende, Antwerpen, Schelderode, Mechelen.
De bundel Een veld van
verwilderde rozen is een hommage aan de kunstenaar. Via de gedichten komt
zijn levensvisie goed over. Spijtig dat de afgedrukte schilderijen in zwart-wit
zijn, maar ook uitgevers zijn soms beperkt in hun mogelijkheden; vaak moeten
zij ook rekening houden met de verkoopbaarheid van het product (lees de prijs
aan de consument).
Thierry Deleu
Een veld van verwilderde rozen, een hommage aan kunstschilder en graficus Willie
Cools, samensteller: Hannie Rouweler, ISBN 978-1-4478-1717-8, Demer Uitgeverij,
2011 info@demerpress.be
Geen opmerkingen:
Een reactie posten