Eindredactie: Thierry Deleu
Redactie: Eddy Bonte, Hugo Brutin, Georges de Courmayeur, Francis Cromphout, Jenny Dejager, Peter Deleu, Marleen De Smet, Joris Dewolf, Fernand Florizoone, Guy van Hoof, Joris Iven, Paul van Leeuwenkamp, Monika Macken, Ruud Poppelaars, Hannie Rouweler, Inge de Schuyter, Inge Vancauwenberghe, Jan Van Loy, Dirk Vekemans

Stichtingsdatum: 1 februari 2007


"VERBA VOLANT, SCRIPTA MANENT!"

"Niet-gesubsidieerde auteurs" met soms "grote(ere) kwaliteiten" komen in het literair landschap te weinig aan bod of worden er niet aangezien als volwaardige spelers. Daar zij geen of weinig aandacht krijgen van critici, recensenten en andere scribenten, komen zij ook niet in the picture bij de bibliothecarissen. De Overheid sluit deze auteurs systematisch uit van subsidiëring, aanmoediging en werkbeurzen, omdat zij (nog) niet uitgaven (uitgeven) bij een "grote" uitgeverij, als zodanig erkend.

24 juli 2010

"The Razor" (gefuseerd met "De Geletterde Mens")

PROTESTSONG



“God, Geld en Gat regeren de wereld,” zei mijn oma,
toen ik tien was, begreep ik niet wat zij bedoelde,
toen ik twaalf werd, sloten mijn ouders mij op
in een bisschoppelijk college,

toen ik veertien werd, verloor ik mijn lief aan mijn beste vriend,
toen ik twintig werd, vond vader mij klaar voor het grote geld,

toen ik achtentwintig werd, brak de meirevolutie uit,
heilige huisjes werden gesloopt, taboes naar af verwezen,
waarden vernauwden, de grens tussen goed en kwaad vervaagde,
“Alles kan nu en met iedereen,” riepen perverse pedofielen,
pederasten, perfide recidivisten, politici op roze balletten,

toen ik vijfendertig werd, gingen mijn ogen open,
mijn haar kwam recht, mijn mond wagenwijd,
ik zag hoe mensen vochten, de Bijbel in de hand,
de Koran in de lucht, Gods kinderen tegen elkaar,

ik zag hoe de kapitalisten zich groepeerden
in horden en orden, in serviceclubs en multinationals,
hoe zij met hun werkvolk omgingen als grof wild
en hun het paradijs op aarde beloofden,
tot zij hen uit het paradijs verdreven
in de richting van het stempellokaal,

toen ik elk jaar één jaar ouder werd en mijn conditie achteruitging,
won ik aan maturiteit en zei aan mijn kleinkinderen:
“God, Geld en Gat regeren de wereld.”
Zij keken mij aan en elkaar en glimlachten.

Derek van ’t Gulle Zand

Geen opmerkingen: