Eindredactie: Thierry Deleu
Redactie: Eddy Bonte, Hugo Brutin, Georges de Courmayeur, Francis Cromphout, Jenny Dejager, Peter Deleu, Marleen De Smet, Joris Dewolf, Fernand Florizoone, Guy van Hoof, Joris Iven, Paul van Leeuwenkamp, Monika Macken, Ruud Poppelaars, Hannie Rouweler, Inge de Schuyter, Inge Vancauwenberghe, Jan Van Loy, Dirk Vekemans

Stichtingsdatum: 1 februari 2007


"VERBA VOLANT, SCRIPTA MANENT!"

"Niet-gesubsidieerde auteurs" met soms "grote(ere) kwaliteiten" komen in het literair landschap te weinig aan bod of worden er niet aangezien als volwaardige spelers. Daar zij geen of weinig aandacht krijgen van critici, recensenten en andere scribenten, komen zij ook niet in the picture bij de bibliothecarissen. De Overheid sluit deze auteurs systematisch uit van subsidiëring, aanmoediging en werkbeurzen, omdat zij (nog) niet uitgaven (uitgeven) bij een "grote" uitgeverij, als zodanig erkend.

28 mei 2010

KUNSTGALERIJ MENS & NATUUR

MAENHOUTSTRAAT 75A SINT-MARTENS-LATEM

ELS VERMANDERE en RENAAT SIJOEN
Expositie ECHO

TENTOONSTELLING loopt nog tot en met 6 JUNI 2010
OPENINGSUREN: donderdag- , vrijdag- , zaterdag- en zondagnamiddag 14:00 – 18:00
en op afspraak ( 0496 80 57 99 - Arnold Eloy - arnold.eloy@skynet.be )

MEER INFO: http://www.mens-en-natuur.com/

ECHO
“Sommige gebeurtenissen laten een echo achter, zinderen nog lang na, misschien zelfs generaties ver. Weerspiegelen wij geen echo’s in deze eeuwenoude steen?...”

Els VERMANDERE
Zo’n twintig jaar geleden vond ik in de kelder van mijn studentenflat in Noorwegen, bij het afval, een grote rol tekenpapier. Ik sleurde die mee naar mijn kamer, scheurde er een groot vel van, en spijkerde het aan de muur. Ik nam een potlood, en begon toen, voor het eerst, aarzelend, voorzichtig zoekend te tekenen. Een hele wereld ging voor me open. Een wereld die me adem gaf en me voedde, waarnaar ik nog altijd weer hunker, die ik steeds opnieuw moet scheppen.
Het is de wereld waarin ik thuis hoor, en die ik ken vanuit het warme nest waarin ik ben opgegroeid. Mijn creatieve ouders, Willem en Chris, gaven het ons mee: het onstilbare verlangen om onze wereld te creëren in tekeningen, beelden, poëzie en muziek.

http://www.elsvermandere.be/

Renaat SIJOEN
Recent begonnen met het houwen van beelden in natuursteen maar al mijn hele leven met vorm en beweging bezig. Na een zoektocht van 30 jaar in boeken en talen en reizen en tevens geen antwoorden te hebben gevonden, kwam vanuit het niets, vanuit het ‘loslaten’ de impuls om me in steen uit te drukken. Moe van woorden, gepassioneerd door steen en zijn mogelijke vormen wierp ik mij volledig op deze kunstvorm. Mijn beelden ontstaan door een stille communicatie tussen mijzelf en de steen. Soms kijk ik uren naar de steen, het hoeft in geen enkele mate bedacht te worden. In feite is die ruwe steen op zich al perfect. Een steen die net uit de steengroeve komt bezit reeds alle karakter die zijn persoonlijkheid en vorm accommodeert… Wat ik doe zijn de lijnen van zijn persoonlijkheid/vorm versterken, zijn uitstraling benadrukken. Na enige tijd van voelen ontstaat er een wisselwerking en komt de vorm ‘vrij’.

http://www.renaatsijoen.be/

Geen opmerkingen: