Eindredactie: Thierry Deleu
Redactie: Eddy Bonte, Hugo Brutin, Georges de Courmayeur, Francis Cromphout, Jenny Dejager, Peter Deleu, Marleen De Smet, Joris Dewolf, Fernand Florizoone, Guy van Hoof, Joris Iven, Paul van Leeuwenkamp, Monika Macken, Ruud Poppelaars, Hannie Rouweler, Inge de Schuyter, Inge Vancauwenberghe, Jan Van Loy, Dirk Vekemans

Stichtingsdatum: 1 februari 2007


"VERBA VOLANT, SCRIPTA MANENT!"

"Niet-gesubsidieerde auteurs" met soms "grote(ere) kwaliteiten" komen in het literair landschap te weinig aan bod of worden er niet aangezien als volwaardige spelers. Daar zij geen of weinig aandacht krijgen van critici, recensenten en andere scribenten, komen zij ook niet in the picture bij de bibliothecarissen. De Overheid sluit deze auteurs systematisch uit van subsidiëring, aanmoediging en werkbeurzen, omdat zij (nog) niet uitgaven (uitgeven) bij een "grote" uitgeverij, als zodanig erkend.

14 februari 2010

Post-Esthetisme²



Hoe gedreven de macht van Mechelen op mijn computer bewijst mij de bijzondere teruggave van één van mijn mails naar het stadsbestuur. Zij zouden weten wat er in mijn computer schuilt, en welk soort porno site mij zou weerhouden naar het bordeel te gaan, zoals nu te Berlijn. Wie heeft zicht op de kerkelijke organisatie in Vlaanderen, eens de oude geperverteerde nijdige man op pensioen is, weet niemand, maar ze beschikken over de allerlaatste technologische snufjes om... te weten. In een land in balans waar niemand eigenlijk weet of mag weten, dan wel dat er VUB-boekjes zijn met als titel Mecheln-Auschwitz (1942-1944). Ook deze boeken worden door niemand gekocht of gelezen, tenzij men werkelijk masochist zou zijn, en dit Vlaanderenland nog niet genoeg zou zijn om verder te kwijnen zoals het hoort als Opus Deï of Hitler aan de macht is. Heb je ook boeken met als titel 'Genummerd voor het leven', kwestie dat de paranoïa staande blijft, en de middenklasse ondanks de opgedrongen bijbels er ook niet op vooruitgaat want elkeen nog armer aan het worden. Niet eens bewust van de excessen op alle vlakken van de nieuwe Grieken, en het determinisme van het gekastreerde 'Noorden' dat zegt dat we gedoemd zijn... te aanvaarden. Niet eens met (recht op) smaak. Stel in een maatschappij waar geen plaats is voor hedendaagse klutskunst aan de kutkust, eens we moeten toegeven dat heren Van K(l)oten & de Bie zich beter kunnen uitdrukken dan een vlaamse professor doctor honoris causa in de Linguïstiek. Dan heeft u alles begrepen over hun opportunisme aangaande wat christelijk overkomt in het Parlement, met of zonder Roland-Henriëtte Holst als vrouw in het woud want net zoals Maïakovski en Barbusse een eeuw te laat. Het niveau is dermate ponerend dat Wim De Bie het voorbeeld aanhaalt van die gekuiste stoepen, die bij sneeuw nog gevaarlijker en gladder zijn dan de niet gekuiste trottoirs. Waarop de Vlaamse minister van Openbaar Verkeer als een doordeweekse 'stamelende' leerling van het katholieke college moet toegeven dat het kuisen van trottoirs bij sneeuw wettelijk verplicht is in dit land. Waarop de Hollandse spraakvaardige vrijgevochten intellectueel bij persiflage nog eens er op attent & duidelijk maakt dat het bemoeien van minister-presidenten inzake uw eigenste achtertuintje berust op pure domheid, laat staan waanzin. Maar dat is nu eenmaal de mentaliteit, en als u er niet in lukt daar aan mee te doen, rest u het OCMW, aldus voorzitter socialistische partij. Zo kunt u bie voorbeeld te Brussel appartementen en huizen huren, waarvan eigenaar het OCMW is. Alleen merkt u dat de huurprijzen nog hoger liggen dan privé, en dat is niet niks. Maar historisch bent u niet meer schuldig als u arm bent, wel een nummer (van dossier) onder de zovelen. Daarom ook dekt de ideologie de nodige noties aan symboliseringsdrang met zelfs mythische bekommernissen, maar is het dermate zo dat er niet eens meer sprake is van 'stijl' of 'mode', dan wel het recupereren van enkele vernuftige idiomen voor de poen in die middeleeuwen zodat slechts in Duitsland men nu buiten loopt in zijden avondjurk met groot décolté als het -10° C is bij avondlicht. Elders is er geen avondjurk meer aan te zien, dan grauwe donkere kleren die ze doen bewegen naar een afgrond na VTM en de spits. Zijn we dus (nog) niet helemaal naakt, troost u. Nu kabiljauw en haring ook bijna even duur is geworden dan uw biefstuk. Maar is dat dan ook geen biefstuk maar saucissen of varkensgebraad om puisten van te krijgen daar waar het in The New York Times gaat om hyperrealisme, want zegt die dandy ideologie dat er mensen zijn die kunnen schilderen, en anderen weeral niet of niet goed. Ik behoor tot deze laatsten gezien mijn armoede zonder historische betekenis meer aan sinds Mein Kampf, bekentenis, maar ben nog net niet in het OCMW geraakt ondanks de uitpuilende dividenten aan enkele pedante boeren, nos nouveaux riches en de devaluatie (hierdoor) de laatste 30 jaren, aan ergernis en regressie op alle vlakken. En hebben die nouveaux riches uiteraard ook geen smaak noch cultuur. Vandaar dat Bertulluci ook van vorige eeuw is, maar zijn analyses blijven raak, net zoals deze van de 'antiquïteit' wat Italië betreft : Visconti, Fellini, Antonioni, Rossi, Rossini, Pasolini, Taviani,... . Neem dan nog voor de 'analyses' Chomsky, Freud en Einstein, en waar zijn we nog eigenlijk deze eeuw mee bezig? Vraag ik u beleefd. Herkauwen? Meedoen? Maar ze hebben ons uitgesloten, dat is het. Vandaar dat niks nieuw of renoverends is gebeurd, zeker wat die media betreft, en toch moeten ze daar het tegenovergestelde van bewijzen. Zo hebben ze in de loop der jaren eigenlijk de kunstcriticus afgeschaft, en ook nog de kunst gallerijen zodat wat overblijft zijn files naar muffige kantoorgebouwen, kerken en/of het kerkhof (musea), want vergeten we in dit vegeteren ook niet dat het uitroeien van zes miljoen mensen betekent dat ze ook nog de cultuur An Sich hebben willen uitroeien zodat ze in dit laatste niet helemaal gelukt zijn dan wel het esthetisme semi clandestien te krijgen, of onbetaalbaar zoals te Milaan en Parijs. Dat is wat ik denk, in mijn paranoïa. All the best in the clash and the Far West.

http://www.bloggen.be/ppitteman
http://unibook.com/nl/Patrick-Pitteman/Geeuwende-Eeuwen

Geen opmerkingen: