Eindredactie: Thierry Deleu
Redactie: Eddy Bonte, Hugo Brutin, Georges de Courmayeur, Francis Cromphout, Jenny Dejager, Peter Deleu, Marleen De Smet, Joris Dewolf, Fernand Florizoone, Guy van Hoof, Joris Iven, Paul van Leeuwenkamp, Monika Macken, Ruud Poppelaars, Hannie Rouweler, Inge de Schuyter, Inge Vancauwenberghe, Jan Van Loy, Dirk Vekemans

Stichtingsdatum: 1 februari 2007


"VERBA VOLANT, SCRIPTA MANENT!"

"Niet-gesubsidieerde auteurs" met soms "grote(ere) kwaliteiten" komen in het literair landschap te weinig aan bod of worden er niet aangezien als volwaardige spelers. Daar zij geen of weinig aandacht krijgen van critici, recensenten en andere scribenten, komen zij ook niet in the picture bij de bibliothecarissen. De Overheid sluit deze auteurs systematisch uit van subsidiëring, aanmoediging en werkbeurzen, omdat zij (nog) niet uitgaven (uitgeven) bij een "grote" uitgeverij, als zodanig erkend.

1 juli 2009

Reactie op "Kunst & Cultuur in Vlaanderen" (2)

Och, kunst in Vlaanderen...
Ik corrigeer de Nederlandstalige versies van Japanse manga-stripverhalen, en voel me daar goed bij.

Veel arbeidsvreugde, Peter.

Dank je, Thierry.
Dat heb ik ook aan die manga's.
En ik heb dan ook niets te maken met die "cultuurscene" of "literaire scene", die alles behalve een prettig milieu is. Trouwtrekkerij. Achterklap. Afgunst. Jaloezie. Snobisme. Dommigheden. Subjectiviteit voorstellen als objectiviteit. Zelfs dikwijls zonder dat te beseffen. Politiek gekonkel... Bwah. Ik heb het allemaal gemerkt en zelfs ondervonden, en toen ik Jeroen Brouwers' Sysiphus bakens" las, kwam die hele zinloosheid, nutteloosheid en uitzichtloosheid van die zogenaamde "literatuur" en van dat "literaire milieu" weer naar boven.
Nu werk ik aan die manga'tjes. Koop er nog een boel bij. Amuseer me daarmee. En wordt er nog voor betaald ook.
Bovendien kom ik met iets aan dat nogal wat mensen al bij al graag lezen, zowel oud als jong. Wat je niet zou verwachten.
En de kwaliteit van die dingen, zoals Bleach, Shaman King, Nana, Monster etc., ligt hoger dan je zou verwachten.
Er zullen wel enkele zelfbenoemde cultuurpausen lullen over "eeuwigheidswaarde", maar die "eeuwigheidswaarde" van de literatuur is onzin. Hier en daar een Shakespeare, en je hebt het gehad.
Trouwens: de Ilias van Homeros (eeuwigheidswaarde) is structureel gezien niet hoogstaander dan Shaman King, wist je dat? Inhoudelijk heeft de Ilias misschien wel meer te bieden, maar zelfs dat is relatief, omdat de culturele achtergrond ervan voor ons niet meer relevant is. En je moet tenslotte een jeugdreeks (Shaman King is voor ongeveer 10 jaar) niet dezelfde eisen opleggen als iets voor volwassenen. Er rekening mee houdende dat de Ilias voor volwassenen is, is hij zelfs van erg laag niveau. En ik weet wat ik zeg. Ik heb dat ding helemaal in onverkorte versie gelezen. Hakken. Slaan. Moorden. Gruwel (er wordt beschreven hoe het bloed van karkassen aan de wagenwielen blijft hangen en zo van die dingen). Barbaarsheid (zoals hoe Achilles het lijk van Hector behandelt, en hoe ze vrouwen inzetten als de prijs van een wedstrijd).
Echt, qua mentaliteit is Shaman King van hoger niveau dan de Ilias.
Daar sta je dan met die "eeuwigheidswaarde".
Neem het maar van me aan: geen ijk is groot genoeg om het snobisme in de letteren meetbaar te maken.

Peter Motte

P.S. Bovenstaande is natuurlijk een uitbarsting en weinig genuanceerd, maar niet van alle waarheid ontdaan.

Geen opmerkingen: