Eindredactie: Thierry Deleu
Redactie: Eddy Bonte, Hugo Brutin, Georges de Courmayeur, Francis Cromphout, Jenny Dejager, Peter Deleu, Marleen De Smet, Joris Dewolf, Fernand Florizoone, Guy van Hoof, Joris Iven, Paul van Leeuwenkamp, Monika Macken, Ruud Poppelaars, Hannie Rouweler, Inge de Schuyter, Inge Vancauwenberghe, Jan Van Loy, Dirk Vekemans

Stichtingsdatum: 1 februari 2007


"VERBA VOLANT, SCRIPTA MANENT!"

"Niet-gesubsidieerde auteurs" met soms "grote(ere) kwaliteiten" komen in het literair landschap te weinig aan bod of worden er niet aangezien als volwaardige spelers. Daar zij geen of weinig aandacht krijgen van critici, recensenten en andere scribenten, komen zij ook niet in the picture bij de bibliothecarissen. De Overheid sluit deze auteurs systematisch uit van subsidiëring, aanmoediging en werkbeurzen, omdat zij (nog) niet uitgaven (uitgeven) bij een "grote" uitgeverij, als zodanig erkend.

26 juni 2009

Afscheid in stijl van Parlando! en Parlandoooooh!

Op 15 juli 2004 begon ik met de poëziewebsite: Parlando!
Op 26 juli 2009 zet ik definitief een punt achter Parlandoooooh!

Na 5 jaar met daarin 4 bijzondere gedichtendagprojecten, waarin ik me vrijwillig probeerde in te zetten voor de poëzie in Vlaanderen, wil ik me wel eens weer meer gaan bezighouden met mijn eigen schrijven. Het is mooi geweest. Intussen zijn er al zoveel interessante poëziewebsites bijgekomen. Het zwarte gat voor jullie komt er dus niet.
Natuurlijk ga ik het virtueel contact dat ik gedurende die jaren met heel wat mensen heb opgebouwd ontzettend missen, daarom eindig ik in stijl.

1) Yerna Van Den Driessche is momenteel de voorlaatste Parlan.doc-gast. Zij heeft het estafette-stokje doorgegeven aan de eerste Gentse stadsdichter Roel Richelieu Van Londersele.
Hij wordt daarmee de 45ste en laatste gast. Wat een mooie waslijst dichters is het geworden! Bedankt aan allen die op bezoek kwamen!

2) Natuurlijk hou ik deze maand nog de agenda bij... Hierbij wuif ik nog excuses naar slordigheden, vergeten evenementen,... naar jullie doe. Maar met meer dan 7 mailboxen - fulltime écht werk, liep hier af en toe wel iets mis. Activiteiten na 26 juli 2009 worden niet meer opgenomen.

3) Ik beloof een grondige laatste update voor 26 juli 2009. Linkjes vernieuwen. Dode linken verwijderen. Enz...
Een update van het Dichter Des Vaderlandsproject kan ik vooralsnog niet beloven, omdat ik daarin afhankelijk ben van iemand anders...

4) Wie nog wil opgenomen in de rubriek: VUURDOOP (derde kolom) kan zijn 'poëtische ontgroening' deze maand + foto nog doorsturen. Overspoel me gerust!

5) Eindfeest is er tijdens de Gentse Feesten. Dit op 26 juli 2009 om 20u in Ghent in Cap (Maagdestraat 14, Gent - €3 entree).
Het programma heeft als titel: Rage against the dying of the light! Raas, raas tegen het sterven van het licht!
Met als onderschrift: Dylan Thomas schreef het al in 1951: allemaal gaan we ooit in die goede nacht.We kunnen die naderende duisternis - blindheid - maar beter niet te licht in gaan.
Laat ons met woorden razen en waaien dat het zwerk ervan gaat kraken. Sprekend woelwater is er alvast van Christophe Vekeman en Andy Fierens.

Hierbij nodig ik u allen uit om erbij te zijn. Het zou fijn zijn om die virtuele contacten nog eens in het echt te mogen zien, alvorens Parlandooooooh zijn ogen sluit...
Maar er is meer:

6) Ook jij kan een plaatsje veroveren op het podium! Dit doe ik aan de hand van een ludieke wedstrijd:
Schrijf op een poëtische en originele wijze neer wat jij zeker allemaal wil zien alvorens jij de ogen sluit.
Zend me dit door - via parlando.weblog@gmail.com - VOOR 19 juli 2009 - de 5 beste inzenders mogen dan hun bijdrage live komen voordragen op het podium.

7) Om het eindfeest te bekostigen (de entreeprijs van de avond is voor Ghent in Cap), doe ik tenslotte iets wat ik helemaal niet graag doe. Maar anders hou ik een serieuze kater over aan dit alles.
Ik was te laat om subsidies aan te vragen... Daarom vraag ik iedereen die het afscheid wil sponsoren (al is het maar een symbolische euro, alle beetjes helpen) een bijdrage wil overschrijven naar 853-8514748-23 (naam: tine ducatteeuw - met vermelding: PARLANDO) Let wel: het is niet de bedoeling om me hier zelf mee te verrijken. Het geld zal gebruikt worden om de gasten (die treden natuurlijk niet gratis op) en het drukwerk (met o.a. naam/logo's van sponsoren) te betalen. Mocht er over zijn, gebruik ik het om de domeinnamen van de site draaiende te houden.

Voilà, het hoge woord is er in zeven punten uit.

Hopelijk komen jullie deze laatste ruime maand massaal laven aan Parlandooooooh! en komen we elkaar nog tegen.
Dit op 26 juli 2009 of op een of ander poëtisch evenement, want dat punt achter poëzie zet ik nooit.

Het ga jullie goed en bedankt voor werkelijk alles!

Tine Moniek!

-- PARLANDO - meer sprekend dan zingendpoëzie in vlaanderen
http://poezieinvlaanderen.blogspot.com
http://www.dichtersdesvaderlands.be

Geen opmerkingen: