Eindredactie: Thierry Deleu
Redactie: Eddy Bonte, Hugo Brutin, Georges de Courmayeur, Francis Cromphout, Jenny Dejager, Peter Deleu, Marleen De Smet, Joris Dewolf, Fernand Florizoone, Guy van Hoof, Joris Iven, Paul van Leeuwenkamp, Monika Macken, Ruud Poppelaars, Hannie Rouweler, Inge de Schuyter, Inge Vancauwenberghe, Jan Van Loy, Dirk Vekemans

Stichtingsdatum: 1 februari 2007


"VERBA VOLANT, SCRIPTA MANENT!"

"Niet-gesubsidieerde auteurs" met soms "grote(ere) kwaliteiten" komen in het literair landschap te weinig aan bod of worden er niet aangezien als volwaardige spelers. Daar zij geen of weinig aandacht krijgen van critici, recensenten en andere scribenten, komen zij ook niet in the picture bij de bibliothecarissen. De Overheid sluit deze auteurs systematisch uit van subsidiëring, aanmoediging en werkbeurzen, omdat zij (nog) niet uitgaven (uitgeven) bij een "grote" uitgeverij, als zodanig erkend.

19 februari 2009

Gedichten van onze nieuwe medewerker Eddy Bonte

GEDICHTEN NA LUTERIE (2004)

ROOS

Vouw,
Ontvouw,
Gevouwen,

als lippen tot een kus.

(Valentijn 2005. Bij een foto van een roos)


ZWEVEN

Liefde is zweven,
dit wil zeggen:
de aarde los-laten

in je hoofd

(Valentijn 2006)


DUISTER

Nu het licht brutaal
uit jou is weggevaagd,
grijpt het duister ook naar mij:

het schuift over hoofd en hart,
en besmet me.

Maar in het oosten woont de hoop.

(04/12/2007, rouwgedicht voor Jan bij het overlijden van zijn zoon Parviz en zijn kleindochter).


VLINDER (1)

Op de bleke bloem
de kleuren vleugels
open en toe
open en toe.

In de witte kelk
de spitse liktong
heen en weer
heen en weer.

Door de gouden lucht
de dolle vlieger
op en neer
op en neer.


VLINDER (2)

De achteloze fladderaar
walst lussen in z’n vlucht -
laat de lucht verbluft achter -
beklimt bloem en blad -
slaat een voorraad nectar aan.

Slorpt porties zon op,
drijft pronkend in het ijle.

De lichtste wind
is naar zijn zin.

(10-13 februari 2008)


AUTONOMIE

Ik stap zonder kompas
en heb mezelf als wijzer ingesteld.

Wat ik bezit, werd niet besteld,
wat ik vond, werd niet gezocht.

**

Ik leer zonder het boek
en heb mijn eigen alfabet gegrift.

Wat ik denk, werd nooit gedicht,
Wat ik weet, werd nooit bedacht.


(begin 2008)

Eddy Bonte

Geen opmerkingen: