Eindredactie: Thierry Deleu
Redactie: Eddy Bonte, Hugo Brutin, Georges de Courmayeur, Francis Cromphout, Jenny Dejager, Peter Deleu, Marleen De Smet, Joris Dewolf, Fernand Florizoone, Guy van Hoof, Joris Iven, Paul van Leeuwenkamp, Monika Macken, Ruud Poppelaars, Hannie Rouweler, Inge de Schuyter, Inge Vancauwenberghe, Jan Van Loy, Dirk Vekemans

Stichtingsdatum: 1 februari 2007


"VERBA VOLANT, SCRIPTA MANENT!"

"Niet-gesubsidieerde auteurs" met soms "grote(ere) kwaliteiten" komen in het literair landschap te weinig aan bod of worden er niet aangezien als volwaardige spelers. Daar zij geen of weinig aandacht krijgen van critici, recensenten en andere scribenten, komen zij ook niet in the picture bij de bibliothecarissen. De Overheid sluit deze auteurs systematisch uit van subsidiëring, aanmoediging en werkbeurzen, omdat zij (nog) niet uitgaven (uitgeven) bij een "grote" uitgeverij, als zodanig erkend.

16 juli 2008

Suite "Les Tilleuls"

"Les Tilleuls" op een regendag

Manshoge muurbloemen aan
weerszij van het pad kringelen
tussen tintelende takken
bedauwde parels pletsen

open bij de poort tot Les Tilleuls
een hagedis één ogen-blik
versteent schiet weg een schicht
bang voor grijpgrage handen

een rode blos papavers
trosjes gele brem erehaag
voor moe gestreden Tempelier
thuis van ‘t Heilig land.


Heimwee naar huis

Zee ijlende glinstering
zinderende luchtspiegel
ik mis jouw weerkaatsing als
ik ’s morgens door het raam kijk

groter wordt mijn heimwee naar
het huis aan je volle
lippen ik mis de flikkering
van jouw ogen in het aanschijn

van de ochtendzon, zee vriend
van mijn emoties ik hoop
dat je mij niet afvalt in het
het besef van de afstand.


Ik word niet oud

Ik wil niet oud worden voor mijn tijd
of wat dacht je wel de zee is een
uitdaging geen rustoord om in
schoonheid te sterven ik kom niet

resideren om mijn einde een
laatste glans te geven ik hou niet
van dit uitbesteed scenario
de zee is een intermezzo

een zijsprong even weg van de
snelweg van het leven niets belet
mij om landinwaarts te keren
ik hou van de zee die blik op

oneindig het einde ver weg
onvoorstelbaar ver dit zint mij wel
ik word hier ouder dan twintig jaar

niemand had dit ooit verwacht de zee
houdt mij in balans geen sinecure
voor een woelwater als ik.


Leven als God in Frankrijk

Leven als God in Frankrijk
kun je maar op één manier
tenzij je wieg is omgeven
met het goud van de wereld

als je niet rijk bent kun je
rijk leven wie na mij komt
zal het weten voor geen geld
ter wereld wil ik mij

priveren van de hemel
op aarde ik mag van geluk
spreken dat jij met mij de
lusten deelt en de lasten.


"Les Tilleuls"

Ik hoor de vogeltjes fluiten
in hoge akkoorden hoger
dan zij kunnen vliegen hoor hoe
ze te keer gaan tegen elkander

als jonge muzikanten de zon
lacht luid en breed klaprozen
kleuren rood het groen langs wei
en wegen ineens een tractor

hobbelt voor ons uit de boer
geen oog voor niets een kudde
schapen verspert zijn weg hij slaat

de dieren om de oren
tot zij luid protesterend
een doorgang maken de motor

buldert voort de vogeltjes fluiten
maar ik hoor ze niet klaprozen
liggen geplet achterover.


Thierry Deleu

* "Les Tilleuls" Maison d ‘Hôtes de Charme, 12100 Millau
(Saint Georges de Luzençon)
Tel/Fax : (00.33)05.65.62.47.38
info@lestilleuls.net
www.lestilleuls.net

Om "Les Tilleuls" te vinden:
wanneer u komt vanaf het noorden, uitrit 45 op de A75 richting Millau, op 300 m voor de péage van het Viaduct van Millau. Vanaf Millau volgt u richting Albi, D992, over ongeveer 12km, waar u het dorp Saint Georges de Luzençon doorkruist. In het centrum van het dorp neemt u een weg linksaf richting Saint Geniez de Bertrand, deze weg volgt u over 2 km. Dan een zijweg naar rechts, en 300 m verder is de ingang van het domein. Vanaf het centrum van Saint- Georges-de-Luzençon zijn er pijlen geplaatst.

Martine en Hans Gilbos-Segers

Geen opmerkingen: