Eindredactie: Thierry Deleu
Redactie: Eddy Bonte, Hugo Brutin, Georges de Courmayeur, Francis Cromphout, Jenny Dejager, Peter Deleu, Marleen De Smet, Joris Dewolf, Fernand Florizoone, Guy van Hoof, Joris Iven, Paul van Leeuwenkamp, Monika Macken, Ruud Poppelaars, Hannie Rouweler, Inge de Schuyter, Inge Vancauwenberghe, Jan Van Loy, Dirk Vekemans

Stichtingsdatum: 1 februari 2007


"VERBA VOLANT, SCRIPTA MANENT!"

"Niet-gesubsidieerde auteurs" met soms "grote(ere) kwaliteiten" komen in het literair landschap te weinig aan bod of worden er niet aangezien als volwaardige spelers. Daar zij geen of weinig aandacht krijgen van critici, recensenten en andere scribenten, komen zij ook niet in the picture bij de bibliothecarissen. De Overheid sluit deze auteurs systematisch uit van subsidiëring, aanmoediging en werkbeurzen, omdat zij (nog) niet uitgaven (uitgeven) bij een "grote" uitgeverij, als zodanig erkend.

28 augustus 2012

Gastdichter Ina Stabergh




Ina Stabergh publiceert sinds 1981 prozawerken.
In 1983 debuteerde zij met poëzie in literaire- en andere tijdschriften.
Haar werk werd vaak bekroond en vertaald.
Verscheidene gedichten werden getoonzet en meerdere
keren uitgevoerd door bekende koren en dirigenten.
Stabergh geeft lezingen en creatieve workshops voor scholieren
en volwassenen. Zij neemt deel aan kleine en grote
projecten.
In 2006 werd zij officieel aangesteld tot stadsdichter van Diest
en eerste stadsdichteres van Vlaanderen.
In 2008 vierde zij haar 25-jarig jubileum als dichter
met Verwondering waarin de 75 mooiste gedichten uit negen
bundels werden gebloemleesd door dichter Henk van Zuiden,
redacteur bij uitgeverij Holland en Bloemlezer des Vaderlands.
In april 2009 werd zij aangesteld tot eerste Hagelanddichter.

Contact:
tel: 0032(0)13-33 39 94
ina.stabergh@skynet.be




Een nest vol jonge vrede

Van de Noordzee tot de Zwitserse grens
prikkeldraad en loopgraven. Helmen in
zilver of schroot met of zonder pinnen
op akkers tot modder gewoeld.
Aan de horizon de zee die wou
maar niet kon helpen.

Terwijl hier met geweren, bajonetten
en mosterdgas werd gemoord, werden
de Armeniërs naar de woestijn gestuurd
om er te wonen. Maar onderweg
werden zij gedood. De eerste
genocide van een eeuw.

Nooit eerder werd er zo gewedijverd
met de duivel, de hel een les geleerd dan
in een oorlog. Men liet een regime
beslissen wie mocht leven
op deze aarde of moest verdwijnen
in concentratiekampen.

‘Nooit meer oorlog’ werd gekapt in graniet
en arduin. Maar de sporen groeien stilaan
vol kiemen en krachten tot er weer een
conflict en weer een uitbarsting
komt. Tussen het puin ontbrak elke
specie voor een fundament van

vrede en evenwicht. Ver van de loopgraven
dichtbij de zee had een duivenpaar gekozen
voor een omgevallen helm om er met stro,
pluimen en speeksel een nest te bouwen
voor de toekomst. Misschien om ons
te leren dat liefde alles overleeft.

Nieuwpoort, 13 juni 2008
(bij het kunstwerk ‘Nestelende duiven in een oorlogshelm’ van MaRf, geplaatst in Nieuwpoort tijdens de tentoonstelling ‘Oorlog en Vrede’ en georganiseerd door de stad Nieuwpoort).BOMEN


Bomen

Omdat bomen het wisselen van kleuren
in hun nerven dragen,
het sap door hun ringen stroomt
als bron van vele dingen,
zijn zij het antwoord op vele vragen.

Als bomen konden spreken met een taal
die wij verstaan,
wisten wij of zij
hun plaats zelf hadden gekozen
dichtbij de dodenakker.

Schaduwen tussen het goud aan hun voeten
waar de zon zichzelf vergeet.
Een laatste hoogtepunt,
een groet vóór het witte
vergeten weer begint.

Als bomen konden spreken
hier aan de rand van de hof
waar alles tot één vergaat,
het herbeginnen na herhaling
na herinnering.


Tuin aan de rand van de stad

Op het altaar van zelfzekerheid
een ivoren vrouw
vol waarheid op zuchtjes wind.
De ogen gesloten
na wat binnen zich vermengt
met al wat er ooit was.

Het verleden tot in de nagels
van de tenen,
zelfs de zwaai van een been
dat in een driehoek ligt
van schroom en verlangen.

Tussen venusheuvel en tepelhof
van olijven het licht
dat schijnt onder een boog
van bomen op de achtergrond.

Op het altaar in de kiezeltuin
het weten dat de ingang
van elk labyrint
een poort is
naar onzekerheid.


Vijver

Tussen hier en de overkant
water dat telkens anders wordt.
Het lied van de twijgen van de wilg
op de maat van de wind.
Nog even groeien dan halen zij
de leuning van de vlonder.
Dan wordt de bank een schuilhut
voor geliefden. 

Aan de brug waar straks het pretpark
opent, verandert het water
in de kleur van de vissen
en die van de stenen.
Pluimgras waait kittelend
over het oppervlak.

Tussen hier en de overkant
water.

Ina Stabergh


N.B. De andere gedichten krijg ik technisch niet geplaatst. Even geduld.

Geen opmerkingen: