Eindredactie: Thierry Deleu
Redactie: Eddy Bonte, Hugo Brutin, Georges de Courmayeur, Francis Cromphout, Jenny Dejager, Peter Deleu, Marleen De Smet, Joris Dewolf, Fernand Florizoone, Guy van Hoof, Joris Iven, Paul van Leeuwenkamp, Monika Macken, Ruud Poppelaars, Hannie Rouweler, Inge de Schuyter, Inge Vancauwenberghe, Jan Van Loy, Dirk Vekemans

Stichtingsdatum: 1 februari 2007


"VERBA VOLANT, SCRIPTA MANENT!"

"Niet-gesubsidieerde auteurs" met soms "grote(ere) kwaliteiten" komen in het literair landschap te weinig aan bod of worden er niet aangezien als volwaardige spelers. Daar zij geen of weinig aandacht krijgen van critici, recensenten en andere scribenten, komen zij ook niet in the picture bij de bibliothecarissen. De Overheid sluit deze auteurs systematisch uit van subsidiëring, aanmoediging en werkbeurzen, omdat zij (nog) niet uitgaven (uitgeven) bij een "grote" uitgeverij, als zodanig erkend.

3 januari 2012

Nieuwjaarsbrief 2012 - “Ik heb geprobeerd.”
Peter Deleu

Tekst zou in Nieuwjaarsbrief moeten, maar het lukt mij niet. Help!




Beste vrienden,

Ik heb geprobeerd. Het is niet dat ik het niet wilde. Het is niet dat ik het niet wou. Het is niet dat ik het niet begreep. Ik heb geprobeerd met mijn vol empathisch vermogen. Maar, beste vrienden, het is me niet gelukt. Het is me niet gelukt om veel sympathie te kweken voor onze medemens de plooifietsbezitter.
Let wel, ik heb niets tegen dit staaltje technisch vernuft op zich. Maar ik heb het moeilijk met de berijder van dit stalen rosje.
Het begint bij het opstappen op de trein. Onze vriend, de plooifietsrakker, posteert zich voor de deur van de trein en komt dan tot de constatatie dat zijn technisch verlengstuk met Playmobilwielen nog moet worden opgeplooid. En dan begint het gesukkel, beste vrienden. Terwijl iedereen staat te wachten, begint hij te sleuren en te trekken, maa veel valt er niet in de plooi. Geen spaak in zijn wiel denkt eraan om even opzij te gaan en anderen voor te laten. Oh, neen, deze milieubewuste pendelaar zal en moet een zitplaats op de trein bemachtigen, want hij heeft zijn plooistoeltje niet bij. Maar bon, na enig klooien en vooral plooien is het metalen niemendalletje klaar om op te stappen. En wij, de gewone van plooifiets verstoken pendelaars, kijken elkaar aan en denken: “Oef, we zijn er vanaf”. Fout, beste vrienden, fout. Want eens opgestapt, verandert deze maatschappelijk verantwoorde fietser in een stalen stormram. Want nu heeft hij zijn dubbel gevouwen speelgoedje in de hand en begint de trein door te lopen op zoek naar een zitplaats. Hierbij laat onze plooiheld een spoor van opengereten schenen en bont en blauwe kuiten achter. Uiteindelijk vindt hij een plaatsje en zorgt ervoor dat zijntweewielertje de overige plaatsen inneemt of de middengang verspert.
De waarheid dwingt mij echter te zeggen dat er uitzonderingen zijn, die hun fietsje mooi tussen de zetels of op de gang parkeren. Ik roep dan ook op om in 2012 deze uitzonderlijke burgers een kus op hun voorhoofd te geven en hen spontaan een boterham uit je lunchpakket aan te bieden.


Beste vrienden, 


Ik heb geprobeerd. Het is niet dat ik het niet wilde. Het is niet dat ik het niet wou. Het is niet dat ik het niet begreep. Ik heb geprobeerd met mijn vol empathisch vermogen. Maar, beste vrienden, het is me niet gelukt om veel sympathie te kweken voor de grootbanken en hun managers. Ik snap niet dat ze handel deden in producten waarvan ze zelf niet wisten waaruit die bestonden. Waarom ze nietzagen dat er bij de kredietbeoordelaars een groot belangenconflict ontstaanwas. Ik snap niet dat ze dachten dat dit kon blijven duren. Terwijl anderen dat wel doorhadden en dik verdiend hebben aan deze crisis. Lees The Big Short van Michael Lewis en je zal het snappen. Maar ze moesten er niets van weten, want de overheden redden toch hun vel. Dat is één van de oorzaken waardoor de overheden nu in de problemen zitten. Lees Vrije val van Joseph Stiglitz en je zult het snappen.
Waarom zeg ik dat allemaal? Ik heb gezien hoe in 2011 langzaam de discussie verschoof van herstructurering van het financieel stelsel naar herstructurering van de overheidsfinanciën door besparingen. Besparingen die inderdaad nodig zijn maar blijkbaar is de herstructurering van ons financieel stelsel minder dringend geworden.
Maar ik zal blijven proberen, ook in 2012, dacht ik zo bij het schrijven van deze brief. Tot ik aandachtig keek naar het cijfer 2012 en mij plots te binnenschoot dat ik volgend jaar 40 word. … wacht eens even … nondedju ... 40!?


Beste vrienden, 


Ik heb geprobeerd. Het is niet dat ik het niet wilde. Het is niet dat ik het niet wou. Het is niet dat ik het niet begreep. Ik heb geprobeerd met mijn vol empathisch vermogen. Maar, beste vrienden, het is me niet gelukt. Ik probeer hier een hele brief volwassen te doen en nu blijkt dat ik het al lang had moeten zijn.
‘t Zal geen waar zijn!” riep ik hardop, waardoor mijn lief zich in haar ochtendlijke vissoep verslikte. Ik liep naar boven om nog snel enkele rondjes te draaien in mijn Formule 1-wagen, de wereld nog maar eens te redden van gemene terroristen en samen met mijn 18-jarige online vriendjes te vechten tegen andere virtuele kinderen. Op leeftijd staat geen wijsheid, zeggen ze. Of was het omgekeerd? Het doet er niet toe, beste vrienden. Zolang je maar blijft proberen.

Geen opmerkingen: