Eindredactie: Thierry Deleu
Redactie: Eddy Bonte, Hugo Brutin, Georges de Courmayeur, Francis Cromphout, Jenny Dejager, Peter Deleu, Marleen De Smet, Joris Dewolf, Fernand Florizoone, Guy van Hoof, Joris Iven, Paul van Leeuwenkamp, Monika Macken, Ruud Poppelaars, Hannie Rouweler, Inge de Schuyter, Inge Vancauwenberghe, Jan Van Loy, Dirk Vekemans

Stichtingsdatum: 1 februari 2007


"VERBA VOLANT, SCRIPTA MANENT!"

"Niet-gesubsidieerde auteurs" met soms "grote(ere) kwaliteiten" komen in het literair landschap te weinig aan bod of worden er niet aangezien als volwaardige spelers. Daar zij geen of weinig aandacht krijgen van critici, recensenten en andere scribenten, komen zij ook niet in the picture bij de bibliothecarissen. De Overheid sluit deze auteurs systematisch uit van subsidiëring, aanmoediging en werkbeurzen, omdat zij (nog) niet uitgaven (uitgeven) bij een "grote" uitgeverij, als zodanig erkend.

6 oktober 2011


Als de zwalm
            voor Ida en Fernand


Als de zwalm in Tsjechië zijn nest bouwt,
bovenaan links hoeks tegen ‘t raam
- elke dag honderdmaal vliegt hij aan,
in zijn bek een kleine attentie, -

denk ik aan mijn grote vriend in de
Westhoek: hoe hij vogels spot en uur
en plaats noteert, - gezond leven naar
lichaam en geest, zegt mijn vrouw, - ik

verdwijn achter mijn pc, wil
Heibel recenseren en een
dichtende medemens in de rij,
ik heb geen moeite om hem de hemel

in te prijzen, voor een goede dichter
koester ik bewondering, voor een
debutant woorden van krediet,
voor een slechte bundel betaal ik

een goede prijs, - hier in Tsjechië
hebben de vogels hun trots bewaard,
mooie kleuren dons, rank gelakte
pootjes, mijn vriend de vogelspotter

krijgt over drie dagen ons kaartje
een zwalm in pitaleir, mijn vrouw schrijft:
“Fernand en Ida, zonnige groetjes
uit groen Buchlovice (bij Brno)”.


Thierry Deleu

Geen opmerkingen: