Eindredactie: Thierry Deleu
Redactie: Eddy Bonte, Hugo Brutin, Georges de Courmayeur, Francis Cromphout, Jenny Dejager, Peter Deleu, Marleen De Smet, Joris Dewolf, Fernand Florizoone, Guy van Hoof, Joris Iven, Paul van Leeuwenkamp, Monika Macken, Ruud Poppelaars, Hannie Rouweler, Inge de Schuyter, Inge Vancauwenberghe, Jan Van Loy, Dirk Vekemans

Stichtingsdatum: 1 februari 2007


"VERBA VOLANT, SCRIPTA MANENT!"

"Niet-gesubsidieerde auteurs" met soms "grote(ere) kwaliteiten" komen in het literair landschap te weinig aan bod of worden er niet aangezien als volwaardige spelers. Daar zij geen of weinig aandacht krijgen van critici, recensenten en andere scribenten, komen zij ook niet in the picture bij de bibliothecarissen. De Overheid sluit deze auteurs systematisch uit van subsidiëring, aanmoediging en werkbeurzen, omdat zij (nog) niet uitgaven (uitgeven) bij een "grote" uitgeverij, als zodanig erkend.

7 september 2011

NIEUWS DEMER UITGEVERIJ

PRESENTATIE TWEE GEDICHTENBUNDELS: 
o.l.v. Guy van Hoof, 8 oktober, ANTWERPEN, Taverne Monico, Meir 4

Aanvang: 16.30 uur

Rozentuin, klavierklanken – 6 dichteressen
Spiegels, bakens – 6 dichters


Beste dichters,
Ik vind het erg leuk goed nieuws te horen over de poëzie. Het is steeds moeilijker publicaties op papier uit te geven. Op het internet stromen duizenden gedichten binnen. Een ander verhaal!

Mark Meekers schildert regelmatig in Frankrijk, heeft daar een atelier. Ik ontving dit bericht:
Ik las verleden zaterdag in Frankrijk op het "Festival des Sons et des Mots" in Saint-Barthélémy (Dordogne), gedichten uit "Spiegels, Bakens", in het Frans en het Nederlands. Na afloop waren er zo'n 50-tal Nederlanders die erg verheugd, "gepakt" reageerden. Ook de Engelsen, Italianen, Zwitsers en Duitsers, waren enthousiast en vonden zelfs het verstaan van de taal niet nodig, vonden dat er genoeg poëzie in de taal en de act zat. Hun reactie: naast muziek en zang, beslist niet misplaatst. Doet deugd.
(Mark Meekers)

Ik wil dit graag met je delen. Ook ik ontdek “onverwacht publiek”, op onverwachte plaatsen - niet het reguliere dat al interesse heeft bij voorbaat.
Het zijn gewone mensen, die je tegenkomt, overal, die ineens gegrepen zijn door gedichten.
Wat mijn uitgeverij betreft:  
ik kon speciale bundels publiceren, jubileumbundels (bv. Nederlands en Engels, 1 +1 ). Dat is bij velen inmiddels bekend. Daarnaast is er een origineel fonds: Demer Uitgeverij/Demer Press. Ook met vertalingen en buitenlandse debuten (bv. Chahra Beloufa, Algerije).
Echter: ik ben e Publisher. Kleine oplagen. Boeken worden in Frankrijk (Parijs) gedrukt, met koerier thuis afgeleverd.
Ik zit met hoge verzendkosten maar lage drukkosten, afhankelijk van het aantal bundels.
De dichters moeten ook zelf actief zijn: sommigen organiseren een presentatie in eigen dorp of stad.
Er zit nooit een honorarium in en ook nooit, of zelden, gratis exemplaren voor deelnemende dichters.
Tegenwoordig is het echter ook bij enkele grotere uitgevers zo: geen vergoeding voor een gedicht meer, wel een gratis boek. Het wordt dus steeds moeilijker om een honorarium te vragen of te ontvangen. Je ziet ook dat minder bundels uitgebracht worden.

Kom in oktober naar ANTWERPEN! 
Guy van Hoof heeft alles goed geregeld.
Via hem hoorde ik al dat de meeste dichters en dichteressen aanwezig zullen zijn.

Ik ben trots op beide uitgaven!
De waardering is groot.

Hartelijk,
Hannie Rouweler
Demer Uitgeverij

Geen opmerkingen: