Eindredactie: Thierry Deleu
Redactie: Eddy Bonte, Hugo Brutin, Georges de Courmayeur, Francis Cromphout, Jenny Dejager, Peter Deleu, Marleen De Smet, Joris Dewolf, Fernand Florizoone, Guy van Hoof, Joris Iven, Paul van Leeuwenkamp, Monika Macken, Ruud Poppelaars, Hannie Rouweler, Inge de Schuyter, Inge Vancauwenberghe, Jan Van Loy, Dirk Vekemans

Stichtingsdatum: 1 februari 2007


"VERBA VOLANT, SCRIPTA MANENT!"

"Niet-gesubsidieerde auteurs" met soms "grote(ere) kwaliteiten" komen in het literair landschap te weinig aan bod of worden er niet aangezien als volwaardige spelers. Daar zij geen of weinig aandacht krijgen van critici, recensenten en andere scribenten, komen zij ook niet in the picture bij de bibliothecarissen. De Overheid sluit deze auteurs systematisch uit van subsidiëring, aanmoediging en werkbeurzen, omdat zij (nog) niet uitgaven (uitgeven) bij een "grote" uitgeverij, als zodanig erkend.

2 augustus 2010

En vriend uit duizend! Een vriendin uit duizend-en-één-nacht! Een inspirerend koppel!

"Beste Thierry,
Bieke (onze oudste kleindochter) bevalt rond februari van... een tweeling!"
Fernand

Aan welke levensdroom jullie deelachtig mogen zijn. En terecht! Jullie vriendschap, jullie levenslust, jullie creativiteit zijn als hoop in bange dagen. Ik weiger te geloven dat ik in de winter van mijn leven ben!
Thierry

"Ik poog thans de draad weer op te nemen met enkele parels uit je poëzie. Maar eerst dank voor het gedicht over Ida die al eens bij het schrijven over mijn schouder gluurt."
Fernand



IDA
voor Ida en Fernand Florizoone
Over frêle schouders heen
leest zij woorden mee
onderweg overweegt wikt
weegt glimlacht

lippen trillen zo-even
de dichter pauzeert
vraagt zich af reflecteert
zij grijpt nekvel

hij is gerustgesteld
soms een monkel of
een zucht hij krijgt lucht van
haar twijfel

hij schuift woord opzij nieuwe
letters op een rij
benieuwd kijkt hij achterover
zij glimworm

hij is kever schrijft zich uit
naad schrapt weelde weg
biedt haar wat zij het liefste
heeft: eenvoud.

Thierry Deleu 


VLINDER

Als een eindloosheid
van korte duur.
Ik ben een vlinder
op mijn vleugels de tekens van tranen. (116)(Th.D)


ECHO

De echo
raapt gehaast haar stappen op,
alsof zij mij staat na te wuiven. (117 -Th.D.)


DROOM

Mijn droom een vis gelijk
met wilde vinnen snel
en breekbaar als geluid. (112)


WEINIG

Weinig heb ik begrepen vader
van de smaak van water
en wingerdrank,
van de bliksem ende rauwe hagel. (113)


WOORD

Mijn woord
is vogelbek
en koren.(120)


ZEE

De zee ligt aan mijn oor te ruisen
als de schelp in de hand van een kind.


BEVRIJD

En de dichter
nam weer deel aan de tijd. (37)


ROOILIJN

Op de rooilijn van de nacht loop ik
in evenwicht tussen dag en dood. (119)

"Thierry, ik eindig hier met parelvisser te spelen (uit In de weelde van de liefde)... Snuisterend in oude schriften ontdek ik weer allerlei vergeten dingetjes als bv.:

KOREN

Koren
zee van het veld

als kinderen speelden wij
schuilvinkje tusse geritsel
van geluk en halmen,
niet beseffend dat wij als rakkers
prinsen waren
met gulden sporen
korenaren.


IN DE WACHTKAMER

Zeven eenzamen
samen
een gesloten boek
tot de dokter roept
'de volgennde'
bij wie hij telkens
één na één
wat eenzaamheid opdoekt.

Fernand Florizoone

Groetjes aan Ginette,
van huis tot huis,
Fernand"

Geen opmerkingen: