VLAMINGEN ZIJN TOP OP VELE TERREINEN…
VLAAMSE VROUWEN AAN DE TOP VAN DE WERELDMODE
ONZE ONTWERPSTERS EN MANNEQUINS ZETTEN VLAANDEREN OP DE WERELDKAART!
Ik geef je enkele namen op ter herinnering, beste lezer. De schilderkunst heeft het meest bijgedragen tot de culturele uitstraling van België. Denk aan René Magritte en Paul Delvaux. Ook op andere terreinen waren wij geen meelopers. Enkele disciplines en namen: Johan Daisne, Hugo Claus, Georges Simenon (literatuur), Hergé, Willy Vandersteen (stripverhaal), Victor Horta, Henry Van de Velde (architectuur), Adolphe Sax, César Franck, Edgard Poot, Jacques Brel, Adamo, Arno, Axelle Red (muziek) en Luc en Jean-Pierre Dardenne, Stijn Conincx (film).
Maar ook de mode draait al lang niet meer om Parijs of Rome alleen, sinds Brussel en Antwerpen hun eigen gevierde ontwerpers hebben. De traditionele as Parijs-Londen-Milaan moet voortaan de concurrentie dulden van de nieuwe modesteden Brussel, Antwerpen en Luik. De modeacademie van Antwerpen heeft een aantal succesvolle ontwerpers voortgebracht: Dries Van Noten, koning van de laagjeskleding, en Ann Demeulemeester en haar uitgepuurde silhouetten zijn oud-studenten van deze school. Bij hen voegen zich Dirk Bikkemberghs, Walter Van Beirendonck met zijn flashy kleuren en Kaat Tilley die al 17 jaar kleren ontwerpt. Olivier Strelli, Ialiaan van origine, is een ander boegbeeld van de Belgische mode met zijn confectiemode van hoog niveau. Edgard Vermeulen van het modehuis Natan is een klinkende naam geworden sinds hij de trouwjurk van prinses Mathilde heeft ontworpen voor haar huwelijk met prins Filip, de Belgische troonopvolger.
Wat een evolutie, lezer, ik durf gewagen van een revolutie (zonder dat er koppen vielen)! Weet je dat korte tijd geleden ouders hun minder begaafde kinderen stuurden naar de modeopleiding? Dit onderwijs bengelde onder aan de waarderingsladder. De leerlingenaantallen gingen fors achteruit en het bedrijfsleven klaagde over ongemotiveerde en passieve werkkrachten. Maar sinds het leerprogramma vernieuwd is, zit er weer schwung in de opleiding. Gemotiveerde leerlingen vinden hun weg naar deze studierichting. “Snit en naad” is achterhaald. Voortaan creatief onderwijs op de catwalk.
De nieuwe visie tilt het modeonderwijs naar een hoger niveau. Nu bestudeert men naast de couture ook betaalbare kleding die jongeren graag dragen en de leerlingen maken hun eigen creaties. Ook kunstenaars, modeontwerpers, regisseurs dagen hen uit om verder te denken dan hun eigen leefwereld en leeftijdgenoten. Op scholen maken zij kennis met het brede universum van de mode: van ontwerpen over praktisch uitvoeren tot en met presenteren en verkopen. De leerkracht is een coach geworden die deze processen begeleidt en leerlingen in beweging zet.
In het secundair onderwijs worden er geen modeontwerpers opgeleid. Weinig leerlingen studeren mode omdat ze modeontwerper willen worden. Integendeel, veel van hen koesteren uiterst bescheiden ambities. Toch trekken de leerkrachten met hen naar modeshows en laten hun een eigen show in elkaar steken. De echt gemotiveerde creatievellingen trekken naar onze modeacademies.
Het elan van deze modeacademies en de faam van hun modeontwerpers zijn de beste stimuli voor de vele jonge talenten die daar worden opgeleid. Sinds een paar jaar is de Dansaertstraat in Brussel het belangrijkste uitstalraam van de Belgische mode geworden, met winkels als Modo of Stijl.
Eén schaduwzijde. Maar er wordt aan gewerkt!
Eén vraag blijft aan je lippen kleven, lezer. Ik weet welke. Is het gezond dat vaak erg magere modellen op de catwalk lopen? Ook daar komt verandering in. Graatmagere modellen worden geweerd. Ook Prada, Versace en Armani doen mee. De overheid in de grote modelanden neemt maatregelen. Een minimumgewicht wordt geëist. Te dunne meisjes worden geweerd. De aanleiding is de dood van twee modellen. De 22-jarige Luisel Ramos en de 21-jarige Ana Carolina Reston die dit jaar aan de gevolgen van anorexia nervosa overleden.
Onthoud, beste lezer, dat de Vlaamse mode intussen al een twintigtal jaar een vaste waarde is, zowel in het buitenland als binnen de eigen grenzen, en haar succes blijft gestaag groeien.Onze Vlaamse ontwerpers van de eerste en de tweede generatie hebben magische handen.
Thierry Deleu
Eindredactie: Thierry Deleu
Redactie: Eddy Bonte, Hugo Brutin, Georges de Courmayeur, Francis Cromphout, Jenny Dejager, Peter Deleu, Marleen De Smet, Joris Dewolf, Fernand Florizoone, Guy van Hoof, Joris Iven, Paul van Leeuwenkamp, Monika Macken, Ruud Poppelaars, Hannie Rouweler, Inge de Schuyter, Inge Vancauwenberghe, Jan Van Loy, Dirk Vekemans
Stichtingsdatum: 1 februari 2007
"VERBA VOLANT, SCRIPTA MANENT!"
"Niet-gesubsidieerde auteurs" met soms "grote(ere) kwaliteiten" komen in het literair landschap te weinig aan bod of worden er niet aangezien als volwaardige spelers. Daar zij geen of weinig aandacht krijgen van critici, recensenten en andere scribenten, komen zij ook niet in the picture bij de bibliothecarissen. De Overheid sluit deze auteurs systematisch uit van subsidiëring, aanmoediging en werkbeurzen, omdat zij (nog) niet uitgaven (uitgeven) bij een "grote" uitgeverij, als zodanig erkend.
Stichtingsdatum: 1 februari 2007
"VERBA VOLANT, SCRIPTA MANENT!"
"Niet-gesubsidieerde auteurs" met soms "grote(ere) kwaliteiten" komen in het literair landschap te weinig aan bod of worden er niet aangezien als volwaardige spelers. Daar zij geen of weinig aandacht krijgen van critici, recensenten en andere scribenten, komen zij ook niet in the picture bij de bibliothecarissen. De Overheid sluit deze auteurs systematisch uit van subsidiëring, aanmoediging en werkbeurzen, omdat zij (nog) niet uitgaven (uitgeven) bij een "grote" uitgeverij, als zodanig erkend.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten