Eindredactie: Thierry Deleu
Redactie: Eddy Bonte, Hugo Brutin, Georges de Courmayeur, Francis Cromphout, Jenny Dejager, Peter Deleu, Marleen De Smet, Joris Dewolf, Fernand Florizoone, Guy van Hoof, Joris Iven, Paul van Leeuwenkamp, Monika Macken, Ruud Poppelaars, Hannie Rouweler, Inge de Schuyter, Inge Vancauwenberghe, Jan Van Loy, Dirk Vekemans

Stichtingsdatum: 1 februari 2007


"VERBA VOLANT, SCRIPTA MANENT!"

"Niet-gesubsidieerde auteurs" met soms "grote(ere) kwaliteiten" komen in het literair landschap te weinig aan bod of worden er niet aangezien als volwaardige spelers. Daar zij geen of weinig aandacht krijgen van critici, recensenten en andere scribenten, komen zij ook niet in the picture bij de bibliothecarissen. De Overheid sluit deze auteurs systematisch uit van subsidiëring, aanmoediging en werkbeurzen, omdat zij (nog) niet uitgaven (uitgeven) bij een "grote" uitgeverij, als zodanig erkend.

30 oktober 2008

Omtrent "Gierik" door Eric Rosseel

Beste Thierry,

Met een zekere regelmaat lees ik in uw soms kwalitatief hoogstaand soms eerder smaakloos ezine De Geletterde Mens, alsook op andere plaatsen, berichten van verontwaardiging over het feit dat het literair tijdschrift Gierik/NVT haar toelage vanwege het Vlaams Fonds der Letteren verloren heeft zien gaan.
Daarbij wordt bijna steevast allusie gemaakt op het gegeven dat dit te wijten zou zijn aan het vrijzinnig karakter van Gierik/NVT. Uiteraard is het VlaamsFonds een "kalotenboel". Maar dat zijn toch alle ministeriële commissies van de Vlaamse Gemeenschap, zelfs en zeker deze van Sp.a minister FrankVandenbroucke (een product van de Katholieke Universiteit Leuven en sinds enkele jaren ook een producent van deze instelling met een traditie die tot deMiddeleeuwen teruggaat)?
Dat het beschermcomité van Gierik een paar notoire Loge-leden telt (bv. Willy Claes en niet te vergeten Sylvain Loccufier, ererector van de Vrije Universiteit Brussel en destijd Oppergrootmeester van het Groot-Oosten) lijkt mij toch maar een smalle basis om Gierik als 'vrijzinnig' te bestempelen (wat is dat trouwens 'vrijzinnig'? Bezig zijn met de 'kwaliteit van het sterven' in plaats van de 'kwaliteit van het leven' is het enige thema dat ik meen te mogen ontwaren waar 'vrijzinnigen' het blijkbaar goed onder elkaar kunnen vinden). Is Rik Torfs (prof. KerkelijkRecht KUL) een vrijzinnige omdat hij eens onder de rok van de presentatrice van De Laatste Show durft loeren? En een paar leden van het Beschermcomité van Gierik/NVT lijken mij eerder lid van Opus Dei dan van het Humanistisch Verbond. Soit.
Mag ik omtrent deze zaak graag volgende informatie verschaffen? Ergens in de loop van 2006 hadden Guy Commerman (toenmalig redactiesecretaris Gierik) en ik zelf het langs de telefoon over het trieste gegeven dat Gierik na tien à vijftien jaar nog steeds geen frank of een euro kreeg of gekregen had van dat Vlaams Fonds. Alle brieven aan de minister bleven onbeantwoord. "Stuur mij eens zo'n brief door," vroeg ik Guy. En zo gebeurde. Waarop ik Guy schreef: "Als u denkt via brieven waarin u de minister en zijn beleid beledigt en vernedert denkt een euro toelage te krijgen, dan bent u misschien vrijzinnig maar daarnaast ook wel erg dom." Waarop Guy Commerman me devolgende weddenschap voorstelde: "Eric Rosseel zorgt ervoor dat Gierik binnen de maand een brief krijgt waarin een toelage wordt toegekend, waarvoor EricRosseel in ruil een pint krijgt aangeboden op een Antwerps terras plus twee bladzijden Gierik gewijd aan de doelstellingen van het Netwerk Psychiatrie & Samenleving."
Eric Rosseel won de weddenschap. De pint heb ik nooit gekregen (omdat ik nooit in Antwerpen geraakt ben), de twee bladzijden wel. Stel u van de "persoonlijke démarche" van Eric Rosseel niet te veel voor: ik heb de minister nog nooit in levende lijve ontmoet en ik heb zelfs op een verkiezingsbijeenkomst ter gelegenheid van de gemeenteraadsverkiezingen 2006 zijn schoonmoeder zwaar beledigd. Mevrouw opperde namelijk in een soort Grimbergs dialect dat in hetverkiezingsprogramma van de Open Progressieve Lijst ook sterk de nadruk moest gelegd worden op de "bescherming van de moedertaal", waarop ik haar vroeg of ze dit ook eens in het Nederlands kon vertalen (en ik overigens meteen de bijeenkomst verlaten heb). Daar was de minister, toen dit hem ter ore kwam, niet bepaald mee opgezet (temeer daar de zaak voor een fikse rel zou gezorgd hebben op het partijbureau van wat toen nog Spirit was, ik zeg wel "zou").
Maar goed, Rosseel slaagt waar vijftien jaar redacties van Gierik niet ingeslaagd waren. Met een gewone beleefde brief aan de minister of hij niet even aandacht wou besteden aan dat toch degelijke tijdschrift Gierik. Maar uiteraard konden niet alle redactieleden (die toch begenadigde schrijvers waren) daarmee lachen. Rosseel werd nooit bedankt, Guy Commerman nam ontslag als redactiesecretaris en een onbeschofte Dimitri Bontenaekel nam het roerover. Ik kreeg van die Bonte Nakel als antwoord op het opsturen van een gedicht dat ik geschreven had en dat ik dus omwille van de presentabiliteit hier en daar rondstuurde (zoals ik dit ook soms naar U doe, Thierry, nietwaar?) zonder dat ik daarbij de bestemmeling verzoek dat ook maar meteen te publiceren, al meteen de melding hem en Gierik uit mijn adressenbetand teschrappen. Nu ja, het is me nog voorgevallen dat redactiesecretarissen van literaire tijdschriften niet tuk zijn op het ontvangen van literaire bijdragen uit welke hoek dan ook. Soit.
Een jaar later is Gierik zijn toelage weer kwijt. Voor alle duidelijkheid, ik zit er voor niets tussen. Ik heb na die onbeschofte mail van Bonte Baekel welgevraagd mij niet langer te vermelden als lid van het Beschermcomité, maar verder heb ik niets tegen Gierik ondernomen. Wel heb ik mijn abonnement niet verlengd na het ontvangen van het nummer waarin de vermoedelijk ook vrijzinnige Antwerpse Schrijversacademie een nummer mocht vullen met huiswerkjes van haar studenten-analfabeten (dat je op je 30ste nog moet leren lezen en schrijven gaat er bij mij niet in, toch niet in West-Europa), een nummer dat vermoedelijk de spruit was van één of andere geslaagde groepssekssessie van de redactie met de directrice van die Schrijversacademie.
Dat Het Vlaams Fonds vindt dat Gierik tekort schiet in literaire kwaliteit, tja, daar heb ik dan ook eigenlijk niet echt zoveel moeite meer. Sinds BonteNaekel redactiesecretaris is, haalt het ding ongeveer het niveau van het tijdschrift van de Vlaamse Jeugdherberg Centrale. En verder verneem ik ook dat de redactie het weer niet laten kan de minister en zijn beleid te beledigen. Dat mag de redactie voor mijn part met veel plezier doen. Maar dan moet je toch niet verbaasd zijn dat je subsidie geschrapt wordt!
Als je anarchist bent en tegen de Staat ageert, ga je deze Staat toch ook niet om een uitkering bedelen?
Beste Thierry, het zou me genoeg doen deze niet irrelevante informatie in DeGeletterde Mens op te nemen, als zoveelste bijdrage omtrent de hemeltergende onrechtvaardigheid die Gierik is aangedaan.

Eric Rosseel

Geen opmerkingen: