Eindredactie: Thierry Deleu
Redactie: Eddy Bonte, Hugo Brutin, Georges de Courmayeur, Francis Cromphout, Jenny Dejager, Peter Deleu, Marleen De Smet, Joris Dewolf, Fernand Florizoone, Guy van Hoof, Joris Iven, Paul van Leeuwenkamp, Monika Macken, Ruud Poppelaars, Hannie Rouweler, Inge de Schuyter, Inge Vancauwenberghe, Jan Van Loy, Dirk Vekemans

Stichtingsdatum: 1 februari 2007


"VERBA VOLANT, SCRIPTA MANENT!"

"Niet-gesubsidieerde auteurs" met soms "grote(ere) kwaliteiten" komen in het literair landschap te weinig aan bod of worden er niet aangezien als volwaardige spelers. Daar zij geen of weinig aandacht krijgen van critici, recensenten en andere scribenten, komen zij ook niet in the picture bij de bibliothecarissen. De Overheid sluit deze auteurs systematisch uit van subsidiëring, aanmoediging en werkbeurzen, omdat zij (nog) niet uitgaven (uitgeven) bij een "grote" uitgeverij, als zodanig erkend.

14 mei 2007

Wat is er aan de hand?

From: Eric Rosseel [mailto:eric.rosseel@scarlet.be] Sent: zondag 13 mei 2007 15:11

Ik heb 50 jaar spontaan kunnen leven, veel liefde gegeven en veel liefde gekregen.
De 21ste eeuw met al haar maskerade verteer ik niet langer. Ik ben niet goed in mijn best doen, in tactiek, en het dragen van maskers, ik heb het geprobeerd maar het lukt me toch nooit.
Vergeef me dus. Ik keer nu tot mezelf terug in vrede.
Binnen 10 à 20 jaar zal het weer heerlijk leven zijn, maar zolang kan ik niet wachten.
Ik verdraag deze dagelijkse pijn niet langer gezien zijn zinloosheid.
Het ga jullie goed.
Ik daal nu af in de afgrond! adieu!

De dood zal komen en ze zal jouw ogen hebben (Vertaling van: verrà la morte e avrà i tuoi occhi Cesare Pavese 22 marzo 1950) (een paar maand voor zijn zelfmoord, augustus 1950)

De dood zal komen en ze zal jouw ogen hebben -
deze dood die ons gezelschap is
van 's morgens tot 's avonds, slapeloos,
doof, zoals een oude wroeging
of een dwaze ondeugd. Je ogen
zullen zijn een ijdel woord,
een ingehouden kreet, een stilte.
Zo zal je ze zien in de morgen
wanneer je je, met jezelf alleen, buigt
in de spiegel. O liefste hoop,
deze dag zullen wij ook weten
dat jij het leven bent en het niets.

De dood heeft voor allen een blik.
De dood zal komen en ze zal jouw ogen hebben.
Het zal zijn als het einde van een gebrek,
als het zien opduiken in de spiegel
van een overleden gelaat,
als het luisteren naar gesloten lippen.
Wij zullen afdalen in de stomme afgrond.

Eric Rosseel
http://ericrosseel.blogspot.com

Geen opmerkingen: