Eindredactie: Thierry Deleu
Redactie: Eddy Bonte, Hugo Brutin, Georges de Courmayeur, Francis Cromphout, Jenny Dejager, Peter Deleu, Marleen De Smet, Joris Dewolf, Fernand Florizoone, Guy van Hoof, Joris Iven, Paul van Leeuwenkamp, Monika Macken, Ruud Poppelaars, Hannie Rouweler, Inge de Schuyter, Inge Vancauwenberghe, Jan Van Loy, Dirk Vekemans

Stichtingsdatum: 1 februari 2007


"VERBA VOLANT, SCRIPTA MANENT!"

"Niet-gesubsidieerde auteurs" met soms "grote(ere) kwaliteiten" komen in het literair landschap te weinig aan bod of worden er niet aangezien als volwaardige spelers. Daar zij geen of weinig aandacht krijgen van critici, recensenten en andere scribenten, komen zij ook niet in the picture bij de bibliothecarissen. De Overheid sluit deze auteurs systematisch uit van subsidiëring, aanmoediging en werkbeurzen, omdat zij (nog) niet uitgaven (uitgeven) bij een "grote" uitgeverij, als zodanig erkend.

24 augustus 2012

Gastdichter Gerdy Bollaert



Gerdy Bollaert
Wervik 23 mei 1954 (let wel mannelijk)
gerdy.bollaert@skynet.be
Poëzie
1974 Enkele dia’s uit mijn verhaal
1975 Ik had je veel meer moeten vertellen
1975 Poëzieprijs “Stichting literaire dagen Eindhoven”
In de jaren 70 publicaties in diverse literaire tijdschriften.
Ongeveer 30 jaar heeft de schrapper het toen gehaald van de schrijver.
2011 Raak
2012 Cirkelgedichten


mag ik


mag ik
heel licht lichtjes verliefd zijn
op de huidige aaibare behuizing
van mijn kleinkind

om dan
stiekem
uitzinnig gelukkig te zijn
als het
schuchter
zijn duister schuilhuis
ruilt voor ruimte en licht


het rake ritueel

telkens weer
het rituele spel gespeeld

je rechterborst
gevat
in beide palmen

je tepel
tussen de muizen geknepen
nog zachtjes zichtbaar

en dan
telkens weer
hetzelfde ritueel
speels herhaald

je linkerborst
in dezelfde palmen
gevat

je tepel
tussen de muizen geknepen
zichtbaar zachtjes
of

hoe ik je
met rake gebaren
m’n liefde verklaar

en als ik je
met rake gebaren
de liefde verklaar
en je zonder aarzelen
het opgespaarde zaad aanvaardt

weet ik
dat god een bloem is
met het aroma
van de schoot
waaruit straks
onze zoon geboren wordt

minder dan een dracht
ben ik van god gescheiden


in de schaduw

in de schaduw
van mijn herinnering
ben je altijd naakt

je heilig lichaam
geborgen in de schoot
van de nog te helen wonde

van de nog te helen wonde
gapend

én

van de nog gapende wonde
helend


voor als je voor het eerst zelf onder het mes moet

het scalpel wordt ineens het zwaard
de zijde ragfijn

Damocles aaibaar nabij

de spin azend
om dan haast razend
snel toe te slaan
om dan razendsnel toe te slaan

jij
ooit de jager
nu de prooi

de cirkel dus rond
het ovaal gesloten
de cirkel rond het ovaal gesloten

als de dood
voor de dood


het schaarse amber

schaars
is het amber
in je grijzende haren

schaamteloos schaars
het amber
in je grijze haren

nog amper amber
in je schaarse haren


voor als de klokken eeuwige stilte luiden

het overkomt me
dat ik in alle talen stilte wil spreken

dat ik elk geluid wil ontkennen

dat ik doof wil zijn

nadien
onderga ik
de zachte trillingen van m’n stem
als ik je naam uitspreek

            en dan
            is er die oeroude  man in mij
die zegt

dat het geluid over de stilte heerst
zoals de schaduw over de zon

dat de schaduw
de onwaardige vrucht
van de zon is

dat uit alle zaad
niets dan dood kiemt

dat de levenden
nooit van de doden
te onderscheiden zijn
tenzij in schijnbewegingen


het overheerst me
dat ik in alle talen stilte wil breken

dat ik elk geluid wil herkennen

dat ik geen klankje wil missen

nadien
wil ik je naam preken
en je zacht trillend
ondergaan

            en dan
            is er die oeroude  man die ik ben
die verzwijgt

dat geluiden alleen maar
losgebarsten stiltes zijn

dat de waardevolste vrucht
van de zon
de schaduw is

dat de dood  zonder leven
 weerloos  is

dat de doden
ooit van de levenden
te onderscheiden zullen zijn
dankzij schijnbewegingen


na jaren samen slapen

na jaren samen slapen
stilstaan
bij het verhaal
van een eenzame nacht

er is geen verhaal

er is geen verhaal
tegen eenzame nachten
na jaren samen slapen


nog even

op een zucht van een eeuw
lijkt alle lucht reeuws

lijkt alleen maar

omdat we
nog maar eens
de dood konden ruilen
tegen
nog heel even
aan dit leven
blijven kleven


opdat de demonen
(ons) goed gezind zouden zijn

in de tuin
van mijn herinneringen
wandelt opgelucht
het spook der zoveel kwalen

roofvogels
stelen waardevolle woorden
uit de urne
waarin ooit
ook jouw as
bewaard zal worden
als vergeefs teken
van overleven

in halflange ovalen
omcirkelen ons kevers van verveling
ze vervormen de wijzers van de tijd
tot grijparmen
die ooit
ook jou
zullen omvatten

en als dan
de gieren
op onze lijken neerstrijken
maak ik
met razendsnelle bewegingen
het licht weer aan
ooit
zal ook jij
met verlamd lichaam
weerloos
de hoofdschotel zijn

en als het licht
het weer wint
van de duisternis
bereid ik me voor
op de dreiging
van de nacht die eindeloos zal zijn
en die ooit
ook jou zal begeren


in de tuin
van mijn herinnering
valt het laatste blad
valt de duisternis
valt het doek
over de goede toekomst
die ooit
ook jouw verleden zal zijn

              schrijfsel  tijdens de nachten
           dat we de dood  zaten op te wachten
           toen we nog heel even
           heel zachtjes dachten
           dat wij bij machte waren hem te trotseren


de fel bevochten trofee van de dood

de seconden
die je nog resten
zwellen aan
als een bangelijke kanker

de dood
uiteindelijk altijd
winnaar

hoewel
bijwijlen listig misleid
slaat hij altijd terug

uiteindelijk raak

de dood
is een jager
nooit lost hij zijn prooi

Gerdy Bollaert

Geen opmerkingen: